Humanistisk och
samhällsvetenskaplig specialisering, 100 poäng
Kurskod: HUMHUM00S
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala
innehåll:
·
Fördjupning inom ideologier
i allmänhet och feminism i synnerhet. Studier om samband mellan ideologier i
allmänhet och feminism i synnerhet och omvärlden.
·
Vetenskapliga begrepp,
teorier, modeller och metoder som är relevanta för ideologier i allmänhet och
feminism i synnerhet.
·
Källkritisk metod inom
kunskapsområdet. Granskning, tolkning och värdering av information från olika
medier och källor.
·
Praktiska tillämpningar
av kunskaper inom området, till exempel i samarbete med politiska krafter,
organisationer och partier i det omgivande samhället eller i form av till
exempel besök, fältstudier, rollspel och undersökningar.
·
Uttrycks- och
presentationsformer som är relevanta för ideologier i allmänhet och feminism i
synnerhet. Eleven läser och skriver väsentliga skrifter och debattartiklar, de
skriver artiklar, gör muntliga framställningar, utställningar och vetenskapliga
rapporter.
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för såväl delar som helheter inom
kunskapsområdet. Dessutom beskriver eleven översiktligt enkla samband mellan kunskaper och
frågeställningar inom kunskapsområdet och företeelser och förhållanden i
omvärlden.
Eleven bearbetar,
analyserar och diskuterar med viss säkerhet några frågor inom
kunskapsområdet. I arbetet använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga
begrepp, metoder och teorier som är relevanta för kunskapsområdet. Dessutom
diskuterar eleven översiktligt olika aspekter av
kunskapsområdet och drar enkla slutsatser
om resultat och valda metoder. I arbetet söker, granskar och tolkar eleven med viss säkerhetinformation från olika källor, gör
adekvata källhänvisningar samt värderar med enklaomdömen
källornas relevans och trovärdighet.
Eleven tillämpar med viss säkerhet och i samråd med handledare sina kunskaper i relevanta
praktiska sammanhang på ett sätt som är anpassat till kunskapsområdet.
Eleven presenterar med viss säkerhet kunskaper inom området på ett
sätt som till viss del är anpassat till syfte, mottagare
och situation samt med hjälp av någon relevant
uttrycks- och presentationsform.
När eleven samråder med
handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den
egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Betyget D innebär att
kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för såväl delar som helheter inom
kunskapsområdet. Dessutom beskriver eleven utförligt samband
mellan kunskaper och frågeställningar inom kunskapsområdet och företeelser och
förhållanden i omvärlden.
Eleven bearbetar,
analyserar och diskuterar med säkerhet några frågor inom
kunskapsområdet. I arbetet använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga
begrepp, metoder och teorier som är relevanta för kunskapsområdet. Dessutom
diskuterar eleven utförligt olika aspekter av
kunskapsområdet och drar välgrundade slutsatser
om resultat och valda metoder med hänvisning till relevanta
källor. I arbetet söker, granskar och tolkar eleven med viss säkerhet information från olika källor,
gör adekvata källhänvisningar samt värderar med enkla omdömen
källornas relevans och trovärdighet. Dessutom formulerar eleven sig
självständigt i förhållande till källorna.
Eleven tillämpar med viss säkerhet och efter samråd med handledare sina kunskaper i
relevanta praktiska sammanhang på ett sätt som är anpassat till
kunskapsområdet.
Eleven presenterar med viss säkerhet kunskaper inom området på ett
sätt som i huvudsak är anpassat till syfte, mottagare och
situation samt med hjälp av några relevanta
uttrycks- och presentationsformer.
När eleven samråder med
handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den
egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Betyget B innebär att
kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för såväl delar som
helheter inom kunskapsområdet. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat samband mellan kunskaper
och frågeställningar inom kunskapsområdet och företeelser och förhållanden i
omvärlden.
Eleven bearbetar,
analyserar och diskuterar med säkerhet flera frågor inom
kunskapsområdet. I arbetet använder eleven med säkerhet vetenskapliga
begrepp, metoder och teorier som är relevanta för kunskapsområdet. Dessutom
diskuterar eleven utförligt och nyanserat olika
aspekter av kunskapsområdet och drar välgrundade och nyanserade slutsatser
om resultat och valda metoder med hänvisning till relevanta
källor. I arbetet söker, granskar och tolkar eleven med säkerhet information från olika källor, gör
adekvata källhänvisningar samt värderar med nyanserade omdömen
källornas relevans och trovärdighet. Dessutom formulerar eleven sig
självständigt i förhållande till källorna.
Eleven tillämpar med säkerhet och efter samråd med
handledare sina kunskaper i relevanta praktiska sammanhang på ett sätt som är
anpassat till kunskapsområdet.
Eleven presenterar med säkerhet kunskaper inom området på ett sätt
som är välanpassat till syfte, mottagare och situation samt
med hjälp av flera relevanta uttrycks- och
presentationsformer.
När eleven samråder med
handledare bedömer hon eller han med säkerhet den
egna förmågan och situationens krav.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar