Humanistisk- och samhällsvetenskaplig specialisering
Seminarier kring klassiska verk
Meningen med den här delen av kursen har varit att varje
enskild elev läser ett klassiskt verk om ett visst sätt att tanka. Den enskilde
eleven även skall sätta sig in i verket och tiden och förutsättningar då verket
skapades. Vidare skall kollektivet få bredare och djupare kunskaper om olika
sätt att tänka.
Varje elev har i samtal med mig valt ett verk. Klassen har
fått information om hur arbetet skall gå till. Eleverna har haft gott om tid
att läsa hemma och tid för att bearbeta de nyerövrade kunskaperna i skolan.
Redovisningen sker på två sätt:
1)
Varje elev skall lämna ett
mindre arbete om verket, förutsättningar som ledde till att verket blev en
verklighet, tankarna som framförs i verket, eventuella effekter av verket på
individer och samhällen, hur har verket påverkat dåtiden samt hur det påverkar
nutiden osv.
2)
Varje elev skall muntligt
och i seminarieform ta fram och presentera boken, författaren, tiden och viktigast
av allt idéerna i boken. Du får använda dig av olika medel för att levandegöra
din framställning. Varje redovisning ska ta ungefär 20 minuter. Deltagande i
samtliga redovisningar är obligatoriskt för alla ungdomar i klassen. I samband
med varje redovisning ges gruppen tillfälle att diskutera boken.
De skriftliga rapporterna ska ha kommit till mig (nader.sani@gmail.com) senast söndagen 26
april 2015.
Betygskriterier:
Betyget E:
Betyget E i momentet kan du få genom att:
·
Lämna in en rapport om
boken du har läst. Rapporten skall kunna visa att du har på ett seriöst sätt
tagit dig genom boken och att du har fått en översiktlig förståelse för bokens
budskap och idéer.
·
Redogöra för boken i
seminarieform. Under seminariet skall du se till att du fångar klasskamraternas
intresse. Du skall kunna framföra bokens budskap och idéer på ett översiktligt
sätt.
·
Delta i seminarier där
andra klasskamrater redogör för sina böcker.
Betyget C:
Betyget C i momentet kan du få genom att:
·
Lämna in en rapport om
boken du har läst. Rapporten skall kunna visa att du har på ett mycket seriöst
sätt tagit dig genom boken och att du har fått en nyanserad förståelse för
bokens budskap och idéer. Du ska även visa att du kan kritiskt granska idéer
som har framförts i boken. Inlämning av rapporten måste ha skett senast den
meddelade inlämningsdagen, 26 april 2015.
·
Redogöra för boken i
seminarieform. Under seminariet skall du se till att du fångar klasskamraternas
intresse. Du skall kunna framföra bokens budskap och idéer på ett nyanserat
sätt.
·
Aktivt delta i seminarier
där andra klasskamrater redogör för sina böcker.
Betyget A:
Betyget E i momentet kan du få genom att:
·
Lämna in en rapport om
boken du har läst. Rapporten skall kunna visa att du har på ett mycket seriöst
sätt tagit dig genom boken och att du har fått en nyanserad förståelse för
bokens budskap och idéer. Du ska även visa att du kan kritiskt granska idéer
som har framförts i boken. Du ska även visa att du har förmåga att omsätta
dessa i dagen globala samhälle. Inlämning av rapporten måste ha skett senast
den meddelade inlämningsdagen, 26 april 2015.
·
Redogöra för boken i
seminarieform. Under seminariet skall du se till att du fångar klasskamraternas
intresse. Du skall kunna framföra bokens budskap och idéer på ett nyanserat
sätt. Du ska även visa att du kan framföra en kritisk granskning av idéer som
har framförts i boken och argumentera för dina idéer. Du ska även visa att du
har förmåga att omsätta dessa i dagen globala samhälle.
·
Aktivt delta i seminarier
där andra klasskamrater redogör för sina böcker.
Schema för seminarier kring böcker i humanistisk- och
samhällsvetenskaplig specialisering:
|
Namn
|
Författaren
och Boken
|
Tankeinriktning
|
Seminarium
|
|
Vecka 18
|
|
|
|
|
Queen Abera
|
Gamla testamentet:
De fem Moseböckerna
|
Teism
|
Tisdag 28 april
|
|
Beatrice Granberg
|
Christopher Hichens:
Du store Gud?
|
Ateism
|
Tisdag 28 april
|
|
Johan Hallin
|
Stephen Hawking:
The Grand Design
|
Universums- uppfattning
|
Tisdag 28 april
|
|
|
|
|
|
|
Björn Hansson
|
Richard Dawkins:
Den själviske genen
|
Biologism
|
Tisdag 28 april
|
|
Maria Ünver
|
Richard Dawkins:
Så gick det till
|
Biologism
|
Tisdag 28 april
|
|
Hillevi Perkola
|
Richard Dawkins:
Illusionen om Gud
|
Biologism
|
Tisdag 28 april
|
|
|
|
|
|
|
Gynaj Mammadova
|
Jean-Jacques Rousseau:
Émile eller om uppfostran
|
Upplysning
|
Tisdag 28 april
|
|
Basma Shaddod
|
Franz Fanon:
Jordens fördömda
|
Antikolonialism
|
Tisdag 28 april
|
|
Gullu Korkmaz
|
Franz Fanon:
Svart hud, vitra masker
|
Antikolonialism
|
Tisdag 28 april
|
|
Simon Nemariam
|
Noam Chomsky:
Att förstå makten
|
Nutidsupplysning
|
Tisdag 28 april
|
|
|
|
|
|
|
Alexandra Firem
|
Burrhus Skinner:
Bortom frihet och värdighet
|
Behaviorism
|
Onsdag 29 april
|
|
Rawina Emami
|
Leslie Stevenson:
Sju teorier om människans natur
|
Psykologi
|
Onsdag 29 april
|
|
Christian Elias
|
Sigmund Freud:
Sexualiteten
|
Psykoanalys
|
Onsdag 29 april
|
|
|
|
|
|
|
Hilda Echo
|
Erich Fromm:
Att ha eller att vara
|
Psykologisk analys
|
Torsdag 30 april
|
|
Ramtha Barsoum
|
Erich Fromm:
Flykten från friheten
|
Psykologisk analys
|
Torsdag 30 april
|
|
|
|
|
|
|
Maria D. Dawod
|
Erich Fromm:
Kärlekens konst
|
Psykologisk analys
|
Måndag 4 maj
|
|
Malke Teymur
|
Erich Fromm:
Bortom illusionens bojor
|
Psykologisk analys
|
Måndag 4 maj
|
|
|
|
|
|
|
Vecka 19
|
|
|
|
|
Annie Löf
|
Fursten
|
Statskonst
|
Tisdag 5 maj
|
|
Erika Löf
|
Johann Gottlieb Fichte:
Tal till tyska nationen
|
Nationalism
|
Tisdag 5 maj
|
|
Michelle Lagerroos
|
Adolf Hitler:
Min kamp
|
Nazism
|
Tisdag 5 maj
|
|
Johan Hallin
|
Adam Smith:
Nationernas välstånd
|
Liberalism
|
Tisdag 5 maj
|
|
Cynthia Elias
|
John Stuart Mill:
Förtrycket av kvinnorna
|
Socialliberalism
|
Tisdag 5 maj
|
|
Elin Aronsson
|
John Stuart Mill:
Om friheten
|
Socialliberalism
|
Tisdag 5 maj
|
|
Edessa Marouki
|
Lena Sundström m.fl.:
Rasismen i Sverige
|
Antirasism
|
Tisdag 5 maj
|
|
|
|
|
|
|
William Gevriye
|
|
|
|
|
Claudia Tastekin
|
|
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar