onsdag 22 april 2015

Nytt schema för Seminarier kring klassiska verk

Humanistisk- och samhällsvetenskaplig specialisering
Seminarier kring klassiska verk


Meningen med den här delen av kursen har varit att varje enskild elev läser ett klassiskt verk om ett visst sätt att tanka. Den enskilde eleven även skall sätta sig in i verket och tiden och förutsättningar då verket skapades. Vidare skall kollektivet få bredare och djupare kunskaper om olika sätt att tänka.

Varje elev har i samtal med mig valt ett verk. Klassen har fått information om hur arbetet skall gå till. Eleverna har haft gott om tid att läsa hemma och tid för att bearbeta de nyerövrade kunskaperna i skolan.

Redovisningen sker på två sätt:
1)      Varje elev skall lämna ett mindre arbete om verket, förutsättningar som ledde till att verket blev en verklighet, tankarna som framförs i verket, eventuella effekter av verket på individer och samhällen, hur har verket påverkat dåtiden samt hur det påverkar nutiden osv.
2)      Varje elev skall muntligt och i seminarieform ta fram och presentera boken, författaren, tiden och viktigast av allt idéerna i boken. Du får använda dig av olika medel för att levandegöra din framställning. Varje redovisning ska ta ungefär 20 minuter. Deltagande i samtliga redovisningar är obligatoriskt för alla ungdomar i klassen. I samband med varje redovisning ges gruppen tillfälle att diskutera boken.

De skriftliga rapporterna ska ha kommit till mig (nader.sani@gmail.com) senast söndagen 26 april 2015.




Betygskriterier:

Betyget E:
Betyget E i momentet kan du få genom att:
·         Lämna in en rapport om boken du har läst. Rapporten skall kunna visa att du har på ett seriöst sätt tagit dig genom boken och att du har fått en översiktlig förståelse för bokens budskap och idéer.
·         Redogöra för boken i seminarieform. Under seminariet skall du se till att du fångar klasskamraternas intresse. Du skall kunna framföra bokens budskap och idéer på ett översiktligt sätt.
·         Delta i seminarier där andra klasskamrater redogör för sina böcker.

Betyget C:
Betyget C i momentet kan du få genom att:
·         Lämna in en rapport om boken du har läst. Rapporten skall kunna visa att du har på ett mycket seriöst sätt tagit dig genom boken och att du har fått en nyanserad förståelse för bokens budskap och idéer. Du ska även visa att du kan kritiskt granska idéer som har framförts i boken. Inlämning av rapporten måste ha skett senast den meddelade inlämningsdagen, 26 april 2015.
·         Redogöra för boken i seminarieform. Under seminariet skall du se till att du fångar klasskamraternas intresse. Du skall kunna framföra bokens budskap och idéer på ett nyanserat sätt.
·         Aktivt delta i seminarier där andra klasskamrater redogör för sina böcker.

Betyget A:
Betyget E i momentet kan du få genom att:
·         Lämna in en rapport om boken du har läst. Rapporten skall kunna visa att du har på ett mycket seriöst sätt tagit dig genom boken och att du har fått en nyanserad förståelse för bokens budskap och idéer. Du ska även visa att du kan kritiskt granska idéer som har framförts i boken. Du ska även visa att du har förmåga att omsätta dessa i dagen globala samhälle. Inlämning av rapporten måste ha skett senast den meddelade inlämningsdagen, 26 april 2015.
·         Redogöra för boken i seminarieform. Under seminariet skall du se till att du fångar klasskamraternas intresse. Du skall kunna framföra bokens budskap och idéer på ett nyanserat sätt. Du ska även visa att du kan framföra en kritisk granskning av idéer som har framförts i boken och argumentera för dina idéer. Du ska även visa att du har förmåga att omsätta dessa i dagen globala samhälle.
·         Aktivt delta i seminarier där andra klasskamrater redogör för sina böcker.


Schema för seminarier kring böcker i humanistisk- och samhällsvetenskaplig specialisering:


Namn
Författaren och Boken
Tankeinriktning
Seminarium
Vecka 18



Queen Abera
Gamla testamentet:
De fem Moseböckerna
Teism
Tisdag 28 april
Beatrice Granberg
Christopher Hichens:
Du store Gud?
Ateism
Tisdag 28 april
Johan Hallin
Stephen Hawking:
The Grand Design
Universums- uppfattning
Tisdag 28 april




Björn Hansson
Richard Dawkins:
Den själviske genen
Biologism
Tisdag 28 april
Maria Ünver
Richard Dawkins:
Så gick det till
Biologism
Tisdag 28 april
Hillevi Perkola
Richard Dawkins:
Illusionen om Gud
Biologism
Tisdag 28 april




Gynaj Mammadova
Jean-Jacques Rousseau:
Émile eller om uppfostran
Upplysning
Tisdag 28 april
Basma Shaddod
Franz Fanon:
Jordens fördömda
Antikolonialism
Tisdag 28 april
Gullu Korkmaz
Franz Fanon:
Svart hud, vitra masker
Antikolonialism
Tisdag 28 april
Simon Nemariam
Noam Chomsky:
Att förstå makten
Nutidsupplysning
Tisdag 28 april




Alexandra Firem
Burrhus Skinner:
Bortom frihet och värdighet
Behaviorism
Onsdag 29 april
Rawina Emami
Leslie Stevenson:
Sju teorier om människans natur
Psykologi
Onsdag 29 april
Christian Elias
Sigmund Freud:
Sexualiteten
Psykoanalys
Onsdag 29 april




Hilda Echo
Erich Fromm:
Att ha eller att vara
Psykologisk analys
Torsdag 30 april
Ramtha Barsoum
Erich Fromm:
Flykten från friheten
Psykologisk analys
Torsdag 30 april




Maria D. Dawod
Erich Fromm:
Kärlekens konst
Psykologisk analys
Måndag 4 maj
Malke Teymur
Erich Fromm:
Bortom illusionens bojor
Psykologisk analys
Måndag 4 maj




Vecka 19



Annie Löf
Fursten
Statskonst
Tisdag 5 maj
Erika Löf
Johann Gottlieb Fichte:
Tal till tyska nationen
Nationalism
Tisdag 5 maj
Michelle Lagerroos
Adolf Hitler:
Min kamp
Nazism
Tisdag 5 maj
Johan Hallin
Adam Smith:
Nationernas välstånd
Liberalism
Tisdag 5 maj
Cynthia Elias
John Stuart Mill:
Förtrycket av kvinnorna
Socialliberalism
Tisdag 5 maj
Elin Aronsson
John Stuart Mill:
Om friheten
Socialliberalism
Tisdag 5 maj
Edessa Marouki
Lena Sundström m.fl.:
Rasismen i Sverige
Antirasism
Tisdag 5 maj




William Gevriye



Claudia Tastekin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar