måndag 18 maj 2015

5 feministiska texter - Michelle Lagerroos

Michelle Lagerroos SA12SA
Humanistisk Specialisering HT14

Recension av Feministiska texter.

Jag har läst fem olika texter skrivna av fem kvinnliga feminister och ska redogöra vad ordet ”Feminist” betyder, samt diskutera de olika texterna gentemot varandra. Texterna som jag har valt heter:

·      ”Till Försvar för Kvinnans Rättigheter – Mary Wollstonecraft.
·      ”Hertha” – Fredrika Bremer.
·      Kvinnans Villkorliga Frigivning” – Eva Morberg (1961).
·      ”Bakom Spegeln” – Sheila Rowbotham (1973).
·      ”Backlash. Kriget mot Kvinnorna” – Susan Faludi (1991).

Ordet ”Feminists” betydelse:

En definition av ordet lyder så här, ”Feminism är en ”åskådning som hävdar och rörelse som arbetar för kvinnans fulla (ekonomiska, sociala o. politiska) likställighet med mannen, kvinnoemancipation(en), kvinnorörelse(n)”.[1]

Och en kort sammanfattning om vad en feminist är lyder så här, ”Enklast kan feminism sägas vara en vilja att uppnå jämställdhet mellan könen; en vilja som är framvuxen ur en medvetenhet om att jämställdhet ännu inte uppnåtts och att det fortfarande är kvinnor som drabbas hårdast av det, även om män också kan sägas dra det kortaste strået i vissa sammanhang.”[2]

Kort sammanfattning av texterna:

Till försvar för kvinnans rättigheter är en text där Wollstonecraft, med sitt lite vulgära språk uttrycker sina åsikter om det orättvisa samhället som hon lever i. Hon vill förtydliga att kvinnorna i samhället inte har samma möjligheter som män och dels därför automatiskt anses vara det svagare könet.

Hertha är ett utdrag ur boken ”Hertha” från 1800-talet liknar Wollstonecrafts ”Till försvar för kvinnans rättigheter” på vissa plan. Båda texterna handlar om brister på möjligheter. Dock går Bremer djupare in på faktumet att det bara är män som får möjligheter, genom sin berättelse om flickan som gick till kunskapens träd för att få komma vidare i studier och lära sig men istället fick en mur mellan sig och männen, där männen stod på kunskapsträdets sida av muren så inbillar vi oss verkligen hur svårt det var att få chansen till möjligheter under denna period.

Kvinnans villkorliga frigivning handlar om att oavsett hur länge feminismens utveckling håller på så tycker Moberg att det alltid känns som att vi blir tvungna att börja om från början. Dessutom tar Moberg upp att hon tycker de nya generationerna får leva i s.k. ”Två roller” där av ena rollen som den stereotypiska kvinnan hemma i köket men även den framåtriktade kvinnan som jobbar mot sitt mål för att få en bättre framtid inom b.la. jobb mm.

Bakom spegeln syftar till att kvinnorna alltid levt i mannens skugga och att när kvinnorna väl öppnar munnarna och protesterar/ försöker ta sig ut ur mannens skugga så är kvinnorna bara jobba, okunniga, oresonliga och hysteriska.
”Vi tilläts leka med deras ord, deras tankar, deras kultur, så länge som vi låtsades vara män. Så snart som våra fittor dök upp i dagsljuset stelnade männen till, läpparna pressades samman, de tycktes dra sig in i sig själva, de lämnade oss i sticket”. Detta utdrag tyder på att männen inte vill ha med de självständiga kvinnorna att göra och tycker att de, som sagt bara är okunniga och hysteriska.

Backlash. Kriget mot kvinnorna handlar om hur vi genom historien har utvecklat kvinnoemancipation men att vi ändå inte är nöjda. Att visst har vi infört kvinnlig rösträtt och så mycket mer som framlyfter kvinnan, men att det fortfarande i vissa delstater i USA är ok att våldta och slå sin fru, som i sin tur leder till att hon måste rymma från sitt hem för att undvika att mördas. Faludi talar även om hur kvinnohatet speglar sig i dagens TV, musik, komik mm. Helt enkelt en text som ifrågasätter dagens dåliga utveckling kring kvinnofrigörelsen.


Utifrån dessa fem texter som jag har läst så liknar dem varandra på många sätt men ändå inte. Alla texterna fokuserar på olika mindre områden medan det som all slags feminism generellt vill åstadkomma är total jämställdhet mellan könen. Ska jag sätta dessa texter emot varandra så säger inte någon av texterna direkt emot varandra, däremot så ”samarbetar” dem med varandra. Alla de fem olika målen med texterna sammanställer egentligen vad en kvinnas verkliga liv (enligt majoriteten) borde få vara. Kvinnan ska inte behöva leva i skuggan av sin man eller vara rädd för att hon ska bli slagen så fort hon yttrar sig. Hon ska inte behöva få mindre möjligheter eller lägre betalt för samma arbetsområde som en man. Hon ska heller inte behöva leva sitt liv som hemmafru och tillfredsställa sin man när han kommer hem för att det är det enda hon duger till som b.la. Eva Mobergs text syftar mycket på.

Många idag (t.ex. jag) som inte ens benämner sig själva som feminister tycker att de ovanstående är logiska och att kvinnan självklart ska få samma rättigheter som mannen. Dock anser många idag att de som är s.k. ”Feminister” är de människor som hatar män och tycker att kvinnorna borde få briljera och styra samhället, att mannen ska få lägre betalt mm. När en ”neutral” (vanligaste) feministen egentligen bara syftar på att få samhället jämställd. Detta innebär att folket idag (som t.ex. jag) inte hade någon större kunskap om feministen i sig och att det ens fanns olika slags feminister. Med det menar jag att b.la. jag och många andra säkert har ”levt i bubblan” om att feminister är endast de människor som är som FIs partistyre (dock hatar inte alla partiledare män), lesbiska/transsexuella kvinnor och som avskyr män mm.

Jag avskyr inte män, tvärt om så älskar jag män, utan dem känner jag ingen större trygghet på vissa plan (läs: men även oro), dessutom finner jag ingen kärlek utan män. Alla män är inte likadana, känslokalla varelser som vill utrota kvinnorna eller njuter av att våldta och bete sig som ett svin som många extrem feminister tror. En dag hoppas jag verkligen att de kvinnor som hatar män kan förstå det, samtidigt försvarar jag inte de hemska och känslokalla männen som finns där ute.

Ska jag se det hela från ett källkritiskt perspektiv så är texterna skrivna från b.la. 1800-talet framåt 1990-talet. Det har hänt en del sen dess men som sagt så speglas fortfarande dessa i samhälleliga situationer idag och utvecklingen går långsamt framåt. En statistik från mars i år 2014 visar hur läget ser ut idag och att vi kommer kunna nå jämställdhet år 2205. [3]



1 kommentar: