Frågan om Guds existens. - Edessa Marouki
Den 18:e januari
fick vi i klassen titta på en brittisk dokumentärserie från 2012 som handlade
om vetenskapsmäns synpunkter samt teorier kring Gud. Med hjälp av ateister och
teister söker man under dokumentärens gång svar på frågan om Guds existens.
Teism är ett grekiskt ord (Theos) vilket
betyder gud. Det är en religiös riktning som är transcendent och man har
personlig gud.
Ateism innebär avsaknad tro på någon gud, gudar
eller högre makter.
Agnostiker innebär att man inte är säker på om guds
existens, man har inte tagit ställning.
Idag är den
större delen av världsbefolkningen troende, men ändå finns det och har det
genom tiden funnits människor som ifrågasatt Guds existens. Bland annat finner
ateister, agnostiker och filosofer Guds existens inkompatibelt med observerade
fakta som finns.
De två
vanligaste “bevisen” som framförts/framförs fortfarande av ateister mot Guds
existens är det ’’ondas problem’’ gällande hur det kommer sig att det ondska i
världen? Om Gud är så allsmäktig som de troende syftar kan Gud förhindra
ondska.
En av aktörerna
som för bra argument under dokumentären för Guds existens är John Lennox som är
en professor i matematik i Oxford. Han säger något som är ytterst viktigt att
’’Gud inte tävlar mot vetenskap’’, vetenskapen är skapad av Gud och
förklaringen är då enkel till varför vi har vetenskap. Det finns flera argument
som påvisar Guds existens.
Kosmologiska argument som bygger på att universums
existens inte är nödvändig eller evig. Big-bag teorin ger oss starka skäl att
tro på att universum inte har existerat så evigt bakåt i tiden. Samtidigt är
det ytterst orimligt att ur ingenting börjar universum helt plötsligt existera,
ur ingenting måste det alltså komma någonting. Men samtidigt kan inte
kosmologiska argument bevisa alla Guds egenskaper men det ger de troende, som
mig ett skäl att tro på det andliga och det eviga.
Designargument drar slutsatsen att en intelligens måste
ligger bakom förekomsten av ordning, komplexitet och information i naturen.
Samtidigt finns det olika typer av designargument som visar olika företeelser i
universum som svårligen enbart kan förklaras med hänvisningen till naturlag
eller slumpen.
Moraliska argument utgår ifrån våra moraliska instinktiva
uppfattningar av rätt och fel, man måste ha i åtanken att någonting inte blir
rätt enbart för att många människor kommit överens om det. Det rätta att göra
och det goda tycks istället vara något oberoende av människan, Gud svävar
moralen frigivet.
Ateisten Richard
Dawkins talar att alla religioner alltid utgår ifrån att ge förklaringar till
olika fenomen genom universums uppkomst. Att de flesta människor idag försöker
söka tröst och skydd genom att tro på ett högre väsende. Ateister finner att
det inte finns komplexa svar eller strukturer i frågan om utvecklingskedjan och
de är 99 procent säkra på att det inte existerar någon gudomlig kraft. Dilemman
som uppstår är det faktum att det finns tusentals gudar att välja och utgå
ifrån men frågan är vilken gud som är den riktiga guden?
Jag är
själv en teist och tror på Gud. Många ateister, så som Richard Dawkins,
använder sig av ”man tror på Gud för att söka tröst” som jag nämnde ovan, som
ett argument för att man inte ska tro på Gud. Jag anser att många inte väljer
att tro på Gud för att de antigen gått igenom något och anser att Gud har
svikit dem eller att de helt enkelt är rädda av tanken att det faktiskt finns
någon som vakar över oss hela tiden och har skapat denna värld.
Jag undrar
även över hur människor resonerar kring Big Bang, hur är det möjligt att en
”slumpmässig” explosion kan ha skapat en så vacker och perfekt värld? Molnen på
himlen ser perfekta ut, jordens form är perfekt, skogarna och växterna ser
perfekta ut, själva människan är i sin natur perfekt skapad.
Många
försöker tränga undan och ser ned på religioner för att de anser att det är
anledningen till allt ont och dåligt i världen. De har heller inga svar på att
Gud egentligen existerar eftersom de varken kan se eller röra vid honom som en
vanlig människa eller ett levande ting. Till dessa säger jag följande: kan du
som inte ser eller röra Gud, se och röra dina tankar? Nej, Alltså måste dem i
sådana fall inte existera, eller?
Med detta
sagt, säger jag inte att människor som är ateister är sämre än teister. Utan
man bör bara tänka ordentligt och acceptera att ”visst, jag väljer att inte tro
på Gud. Men jag bör inte säga att andra som gör det är dumma eller ser blinda,
vem är jag att döma eller bestämma över en individ?”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar