torsdag 21 maj 2015

Finns Gud?

Frågan om Guds existens. - Edessa Marouki

Den 18:e januari fick vi i klassen titta på en brittisk dokumentärserie från 2012 som handlade om vetenskapsmäns synpunkter samt teorier kring Gud. Med hjälp av ateister och teister söker man under dokumentärens gång svar på frågan om Guds existens.

Teism är ett grekiskt ord (Theos) vilket betyder gud. Det är en religiös riktning som är transcendent och man har personlig gud.

Ateism innebär avsaknad tro på någon gud, gudar eller högre makter.

Agnostiker innebär att man inte är säker på om guds existens, man har inte tagit ställning.

Idag är den större delen av världsbefolkningen troende, men ändå finns det och har det genom tiden funnits människor som ifrågasatt Guds existens. Bland annat finner ateister, agnostiker och filosofer Guds existens inkompatibelt med observerade fakta som finns.
De två vanligaste “bevisen” som framförts/framförs fortfarande av ateister mot Guds existens är det ’’ondas problem’’ gällande hur det kommer sig att det ondska i världen? Om Gud är så allsmäktig som de troende syftar kan Gud förhindra ondska.

En av aktörerna som för bra argument under dokumentären för Guds existens är John Lennox som är en professor i matematik i Oxford. Han säger något som är ytterst viktigt att ’’Gud inte tävlar mot vetenskap’’, vetenskapen är skapad av Gud och förklaringen är då enkel till varför vi har vetenskap. Det finns flera argument som påvisar Guds existens.

Kosmologiska argument som bygger på att universums existens inte är nödvändig eller evig. Big-bag teorin ger oss starka skäl att tro på att universum inte har existerat så evigt bakåt i tiden. Samtidigt är det ytterst orimligt att ur ingenting börjar universum helt plötsligt existera, ur ingenting måste det alltså komma någonting. Men samtidigt kan inte kosmologiska argument bevisa alla Guds egenskaper men det ger de troende, som mig ett skäl att tro på det andliga och det eviga.

Designargument drar slutsatsen att en intelligens måste ligger bakom förekomsten av ordning, komplexitet och information i naturen. Samtidigt finns det olika typer av designargument som visar olika företeelser i universum som svårligen enbart kan förklaras med hänvisningen till naturlag eller slumpen.

Moraliska argument utgår ifrån våra moraliska instinktiva uppfattningar av rätt och fel, man måste ha i åtanken att någonting inte blir rätt enbart för att många människor kommit överens om det. Det rätta att göra och det goda tycks istället vara något oberoende av människan, Gud svävar moralen frigivet.

Ateisten Richard Dawkins talar att alla religioner alltid utgår ifrån att ge förklaringar till olika fenomen genom universums uppkomst. Att de flesta människor idag försöker söka tröst och skydd genom att tro på ett högre väsende. Ateister finner att det inte finns komplexa svar eller strukturer i frågan om utvecklingskedjan och de är 99 procent säkra på att det inte existerar någon gudomlig kraft. Dilemman som uppstår är det faktum att det finns tusentals gudar att välja och utgå ifrån men frågan är vilken gud som är den riktiga guden?
Jag är själv en teist och tror på Gud. Många ateister, så som Richard Dawkins, använder sig av ”man tror på Gud för att söka tröst” som jag nämnde ovan, som ett argument för att man inte ska tro på Gud. Jag anser att många inte väljer att tro på Gud för att de antigen gått igenom något och anser att Gud har svikit dem eller att de helt enkelt är rädda av tanken att det faktiskt finns någon som vakar över oss hela tiden och har skapat denna värld.

Jag undrar även över hur människor resonerar kring Big Bang, hur är det möjligt att en ”slumpmässig” explosion kan ha skapat en så vacker och perfekt värld? Molnen på himlen ser perfekta ut, jordens form är perfekt, skogarna och växterna ser perfekta ut, själva människan är i sin natur perfekt skapad.

Många försöker tränga undan och ser ned på religioner för att de anser att det är anledningen till allt ont och dåligt i världen. De har heller inga svar på att Gud egentligen existerar eftersom de varken kan se eller röra vid honom som en vanlig människa eller ett levande ting. Till dessa säger jag följande: kan du som inte ser eller röra Gud, se och röra dina tankar? Nej, Alltså måste dem i sådana fall inte existera, eller?

Med detta sagt, säger jag inte att människor som är ateister är sämre än teister. Utan man bör bara tänka ordentligt och acceptera att ”visst, jag väljer att inte tro på Gud. Men jag bör inte säga att andra som gör det är dumma eller ser blinda, vem är jag att döma eller bestämma över en individ?”





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar