Kärlekens konst
Erich Fromm
· Erich Fromm var judisk ortodox och föddes i Frankfurt
den 23 mars år 1900.
Han studerade både juridik och sociologi
vid universitetet i Frankfurt samt Heidelberg. Efter att Erich blev filosofie
doktor i sociologi år 1922, utbildade han sig till psykoanalytisk terapeut.
Erich var knuten till den
socialpsykologiska forskningen i Frankfurtskolan, då han strävade efter att
kombinera Sigmund Freuds teori med en marxistisk tradition. Dock så hamnade
Erich i konflikt med ledande medlemmar i Frankfurtskolan och lämnade gruppen.
Erich Fromms första hustru hette Frieda
Fromm-Reichmann och var psykoanalytiker, men när Nazistpartiet (Hitler) kom
till makten i Tyskland år 1933 var han tvungen att fly. Hans andra hustru
träffade han i USA och hon hette Karen Horney, de samarbetade ett tag men sedan
gick dem skilda vägar.
Erich avledd några dagar innan han skulle
fylla 80 i Schweiz den 18 mars år 1980.
·
Kärlekens
konst var Erich Fromms andra bok då den publicerades år 1956.
Boken är indelad i fyra kapitel och är 138
sidor lång.
I boken skriver han om särskildhet, som innebär att människan har medvetandet om både sig
själv, sina medmänniskor, sitt förflutna och sina framtida möjligheter. Hon
föds utan att ha velat till ett kort liv och kommer sedan mot sin vilja att dö
från de hon älskar.
Erich menar att detta medvetande om att
vara särskild, övergiven och isolerad gör människans tillvaro till ett plågsamt
fängelse samt är källan till intensiv ångest. Dessutom så väcker den både skam
och skuldkänslor och om inte hon skulle befria sig ifrån fängelset och ha
kontakt med andra så skulle hon miste förståndet.
Hos barnet är jagmedvetandet ännu inte
utvecklat, den lille känner sig som ett med modern och har ingen känning av
särskildhet så länge modern är i närheten. Övergivenhetskänslan försvinner vid
kontakt med modern, men genom åren då barnet utvecklar sin särskildhetskänsla
så räcker det inte med moderns fysiska närvaro utan barnet måste genom andra
sätt övervinna denna känsla.
Erich nämner i sin bok att dem flesta
väljer att nå sitt mål samt övervinna sin särskildhetskänsla genom orgiastiska
tillstånd av alla slag, vissa gör det även med hjälp av droger och andra vänder
sig enbart till narkotika och alkohol.
Dessa människor som utför dessa orgiastiska
riter har syftet att tillsammans kombinera sin sexuella orgasm och på så sätt
blir det effektivare.
Han skriver i sin bok att droger samt
sexuell orgasm lyckas få människan att komma över sin särskildhetskänsla, men
endast för en stund och när det väl kommer tillbaka är den dubblerad. à Han skriver därför att
om man är med i dessa orgiastiska kulturer så kan man upprepa dessa riter utan
att känna sig skamsen för att det är halva svaret på särskildhetsproblemet.
Ett annat sätt att övervinna känslan är
genom anslutning till en speciell grupp, som har liknande egenskaper som en
själv (Religion, kultur osv).
’’Om jag är lik alla andra och inte har
några tankar eller känslor som gör mig annorlunda, om jag följer gruppens
strukturer så är jag trygg och behöver inte frukta att bli lämnad ensam.’’
I boken skriver Fromm att i dagens
kapitalistiska samhälle har begreppet jämlikhet förvandlats till att alla ska
vara identiska, snarare än att alla ska vara ett.
Han nämner även att polariteten mellan
könen håller på att försvinna med den erotiska kärleken. Män och kvinnor har
blivit “likadana” istället för att vara “likvärdiga”.
Enligt Erich så har människan blivit ett
levande bihang till maskinen i kapitala moderna samhället, och att ens liv går
ut på att följa strukturer och lagar som bestämts av andra med större makt.
Därför hävdar han att det är omöjligt för en individ att glömma bort sin
särskildhet, sin ångest när man fortsätter bete sig på ett sätt som gynnar
andra.
Han skriver även att under 1900-talet i den
viktorianska kulturen liksom i många andra traditionsbundna kulturer
betraktades kärlek inte som en viktig sak för ett äktenskap, utan tvärtom det
var snarare mer som en affärsmässig uppgörelse mellan familjerna.
Tillexempel om ett gift par var olyckliga
ihop och inte hade någon typ av intresse för varandra, så trodde de flesta runt
omkring att det berodde på den sexuella relationen mellan könen. Och att så
fort de lärt sig att tillfredsställa varandra så kommer kärleken automatiskt
att uppstå.
Men enligt Erich så kan man inte basera
kärleken på den sexuella akten samt Sigmund Freuds teorier, eftersom om ett par
skulle vara väldigt sexuellt aktiva i början av ett förhållande så kommer dem i
slutändan att tröttna på varandra med tiden då sexet inte blir lika spännande
och detta kommer alltså leda till slutet av förhållandet. Därför menar Fromm
att kärleken måste existera från början för att det ska vara ett långvarigt
förhållande.
Sedan skriver han i sin bok att hela vårt
kulturliv är baserat på köplusten, dvs. lyckan för den moderna människan består
av att gå ifrån skyltfönster till skyltfönster och köpa allt man vill ha. Detta
för att bägge könen ska kunna ha dem “lockande” egenskaperna, som är populära
och efterfrågade på den sociala prestigemarknaden.
Alltså det som avgör om en person är
attraherande är vad som är modernt för ögonblicket. Till exempel på tjugotalet
var det modernt att en kvinna var attraherande om hon drack sprit och rökte,
nuförtiden är ska kvinna vara blyg och huslig.
Människorna vill göra en god affär, föremålet bör då vara åtråvärt
enligt både individen själv och samhället som den befinner sig i.
Enligt Erich så förälskar två personer i
varandra när de känner att de gjort det bästa fyndet på marknaden i anseende
till sitt eget begränsade bytesvärde.
Han nämner två olika former av symbiotiska
former passiva och aktiva formen. Den
passiva formen är uttrycket masochism som innebär att man underkastar sig
fysisk för en annan individ när det gäller ett kärleksförhållande. Den aktiva formen kallas för sadism som
innebär att man har den dominanta rollen (han befaller, utnyttjar och sårar
masochisten), han är lika beroende av sin protegé som protegén av honom.
Han skriver tillexempel att Hitler i första
hand var sadistisk mot invånarna, men även masochistisk mot ödet.
Erich fördjupar sig även i de olika formerna
av kärlek såsom broderskärlek,
moderskärlek, erotisk kärlek, självkärlek
och kärleken till gud.
I kärlekens konst förklarar Erich att kärlek
är en aktiv kraft hos människan, en kraft som genombryter murarna mellan den
enskilda människan och hennes medmänniskor och därmed förenar henna med de
andra. Kärleken hjälper henna över särskildhetskänslan och tillåter henne att
vara sig själv samt bevara sin integritet.
·
Amerikas syn på kärlek under 50 talet var
väldigt stereotypiskt, den synen reflekteras i filmer som Grease. Då det var
förväntat av killen att ta första steget, ha ansvar osv, medan kvinnan skulle
vara förlåtande, förstående och lycklig. Vissa menar att 50 talet var den sista
generationen för oskyldigt kärlek, kärleken var väldigt uppskattad under deras
tid eftersom man tyckte att det var något som sällan inträffade.
Men i kärlekens konst går Erich emot denna
syn då han hävdar att kärlek är en konst såsom alla andra sorters konst, det
kräver tid, energi, uppoffringar, självdisciplin och vilja. Han skriver i sin
bok att en individ måste vara redo psykisk att älska en annan individ och för
att göra det måste man först och främst älska sig själv. Kärlek är inget människan
råkar ut för utan det är något som hon väljer att framhärda i.
Han skriver även trots att behovet av
kärlek är så djupt rotat, så anses nästan vad som helst vara viktigare än
kärlek. Det beror på att man anser det som är värt att lära är sådant som kan
omsättas i pengar eller prestige. Medan kärleken är “endast” som en vinst för
själen.
Diskussion
Personligen så anser jag att boken hjälper
individen att se kärleken från en annan synvinkel, budskapet är väldigt lärorik
då man kopplar det till verkliga händelser som man upplever i vardagen. Dock så
är boken väldigt komplicerad, den kräver både vilja, tid och energi. För en
gymnasieelev som pluggar samhällsvetenskap så är detta en väldigt komplicerad
bok då författaren jämt tar upp psykologiska begrepp trots att han skrivit att
han försökt undvika komplikationer samt svåra begrepp. Dessutom så är hans argument inte baserade på fakta, detta gör dem till enbart gissningar eller teorier.
Erich utgår även ifrån det manliga och kvinnliga könet då han förklarar erotisk kärlek tillexempel, detta tycker jag är väldigt främlingsfientligt då han utesluter heterosexuella människor.
Men utöver detta så är
kärlekens konst en bok som jag starkt rekommenderar för människor som är
intresserade av att lära sig om kärlekens uppkomst samt betydelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar