måndag 11 maj 2015

Kärlekens konst av Erich Fromm

Kärlekens konst

                                                                     Erich Fromm


·        Erich Fromm var judisk ortodox och föddes i Frankfurt den 23 mars år 1900.
Han studerade både juridik och sociologi vid universitetet i Frankfurt samt Heidelberg. Efter att Erich blev filosofie doktor i sociologi år 1922, utbildade han sig till psykoanalytisk terapeut.

Erich var knuten till den socialpsykologiska forskningen i Frankfurtskolan, då han strävade efter att kombinera Sigmund Freuds teori med en marxistisk tradition. Dock så hamnade Erich i konflikt med ledande medlemmar i Frankfurtskolan och lämnade gruppen.

Erich Fromms första hustru hette Frieda Fromm-Reichmann och var psykoanalytiker, men när Nazistpartiet (Hitler) kom till makten i Tyskland år 1933 var han tvungen att fly. Hans andra hustru träffade han i USA och hon hette Karen Horney, de samarbetade ett tag men sedan gick dem skilda vägar.

Erich avledd några dagar innan han skulle fylla 80 i Schweiz den 18 mars år 1980. 

·      Kärlekens konst var Erich Fromms andra bok då den publicerades år 1956.
Boken är indelad i fyra kapitel och är 138 sidor lång.

I boken skriver han om särskildhet, som innebär att människan har medvetandet om både sig själv, sina medmänniskor, sitt förflutna och sina framtida möjligheter. Hon föds utan att ha velat till ett kort liv och kommer sedan mot sin vilja att dö från de hon älskar.

Erich menar att detta medvetande om att vara särskild, övergiven och isolerad gör människans tillvaro till ett plågsamt fängelse samt är källan till intensiv ångest. Dessutom så väcker den både skam och skuldkänslor och om inte hon skulle befria sig ifrån fängelset och ha kontakt med andra så skulle hon miste förståndet.

Hos barnet är jagmedvetandet ännu inte utvecklat, den lille känner sig som ett med modern och har ingen känning av särskildhet så länge modern är i närheten. Övergivenhetskänslan försvinner vid kontakt med modern, men genom åren då barnet utvecklar sin särskildhetskänsla så räcker det inte med moderns fysiska närvaro utan barnet måste genom andra sätt övervinna denna känsla.

Erich nämner i sin bok att dem flesta väljer att nå sitt mål samt övervinna sin särskildhetskänsla genom orgiastiska tillstånd av alla slag, vissa gör det även med hjälp av droger och andra vänder sig enbart till narkotika och alkohol.

Dessa människor som utför dessa orgiastiska riter har syftet att tillsammans kombinera sin sexuella orgasm och på så sätt blir det effektivare.

Han skriver i sin bok att droger samt sexuell orgasm lyckas få människan att komma över sin särskildhetskänsla, men endast för en stund och när det väl kommer tillbaka är den dubblerad. à Han skriver därför att om man är med i dessa orgiastiska kulturer så kan man upprepa dessa riter utan att känna sig skamsen för att det är halva svaret på särskildhetsproblemet.

Ett annat sätt att övervinna känslan är genom anslutning till en speciell grupp, som har liknande egenskaper som en själv (Religion, kultur osv).

’’Om jag är lik alla andra och inte har några tankar eller känslor som gör mig annorlunda, om jag följer gruppens strukturer så är jag trygg och behöver inte frukta att bli lämnad ensam.’’

I boken skriver Fromm att i dagens kapitalistiska samhälle har begreppet jämlikhet förvandlats till att alla ska vara identiska, snarare än att alla ska vara ett.

Han nämner även att polariteten mellan könen håller på att försvinna med den erotiska kärleken. Män och kvinnor har blivit “likadana” istället för att vara “likvärdiga”.  

Enligt Erich så har människan blivit ett levande bihang till maskinen i kapitala moderna samhället, och att ens liv går ut på att följa strukturer och lagar som bestämts av andra med större makt. Därför hävdar han att det är omöjligt för en individ att glömma bort sin särskildhet, sin ångest när man fortsätter bete sig på ett sätt som gynnar andra.

Han skriver även att under 1900-talet i den viktorianska kulturen liksom i många andra traditionsbundna kulturer betraktades kärlek inte som en viktig sak för ett äktenskap, utan tvärtom det var snarare mer som en affärsmässig uppgörelse mellan familjerna.

Tillexempel om ett gift par var olyckliga ihop och inte hade någon typ av intresse för varandra, så trodde de flesta runt omkring att det berodde på den sexuella relationen mellan könen. Och att så fort de lärt sig att tillfredsställa varandra så kommer kärleken automatiskt att uppstå.

Men enligt Erich så kan man inte basera kärleken på den sexuella akten samt Sigmund Freuds teorier, eftersom om ett par skulle vara väldigt sexuellt aktiva i början av ett förhållande så kommer dem i slutändan att tröttna på varandra med tiden då sexet inte blir lika spännande och detta kommer alltså leda till slutet av förhållandet. Därför menar Fromm att kärleken måste existera från början för att det ska vara ett långvarigt förhållande.

Sedan skriver han i sin bok att hela vårt kulturliv är baserat på köplusten, dvs. lyckan för den moderna människan består av att gå ifrån skyltfönster till skyltfönster och köpa allt man vill ha. Detta för att bägge könen ska kunna ha dem “lockande” egenskaperna, som är populära och efterfrågade på den sociala prestigemarknaden.

Alltså det som avgör om en person är attraherande är vad som är modernt för ögonblicket. Till exempel på tjugotalet var det modernt att en kvinna var attraherande om hon drack sprit och rökte, nuförtiden är ska kvinna vara blyg och huslig.

Människorna vill göra en god affär, föremålet bör då vara åtråvärt enligt både individen själv och samhället som den befinner sig i.

Enligt Erich så förälskar två personer i varandra när de känner att de gjort det bästa fyndet på marknaden i anseende till sitt eget begränsade bytesvärde.

Han nämner två olika former av symbiotiska former passiva och aktiva formen. Den passiva formen är uttrycket masochism som innebär att man underkastar sig fysisk för en annan individ när det gäller ett kärleksförhållande.  Den aktiva formen kallas för sadism som innebär att man har den dominanta rollen (han befaller, utnyttjar och sårar masochisten), han är lika beroende av sin protegé som protegén av honom.

Han skriver tillexempel att Hitler i första hand var sadistisk mot invånarna, men även masochistisk mot ödet.

Erich fördjupar sig även i de olika formerna av kärlek såsom broderskärlek, moderskärlek, erotisk kärlek, självkärlek och kärleken till gud.

I kärlekens konst förklarar Erich att kärlek är en aktiv kraft hos människan, en kraft som genombryter murarna mellan den enskilda människan och hennes medmänniskor och därmed förenar henna med de andra. Kärleken hjälper henna över särskildhetskänslan och tillåter henne att vara sig själv samt bevara sin integritet.

·      Amerikas syn på kärlek under 50 talet var väldigt stereotypiskt, den synen reflekteras i filmer som Grease. Då det var förväntat av killen att ta första steget, ha ansvar osv, medan kvinnan skulle vara förlåtande, förstående och lycklig. Vissa menar att 50 talet var den sista generationen för oskyldigt kärlek, kärleken var väldigt uppskattad under deras tid eftersom man tyckte att det var något som sällan inträffade.

Men i kärlekens konst går Erich emot denna syn då han hävdar att kärlek är en konst såsom alla andra sorters konst, det kräver tid, energi, uppoffringar, självdisciplin och vilja. Han skriver i sin bok att en individ måste vara redo psykisk att älska en annan individ och för att göra det måste man först och främst älska sig själv. Kärlek är inget människan råkar ut för utan det är något som hon väljer att framhärda i.

Han skriver även trots att behovet av kärlek är så djupt rotat, så anses nästan vad som helst vara viktigare än kärlek. Det beror på att man anser det som är värt att lära är sådant som kan omsättas i pengar eller prestige. Medan kärleken är “endast” som en vinst för själen.

Diskussion


Personligen så anser jag att boken hjälper individen att se kärleken från en annan synvinkel, budskapet är väldigt lärorik då man kopplar det till verkliga händelser som man upplever i vardagen. Dock så är boken väldigt komplicerad, den kräver både vilja, tid och energi. För en gymnasieelev som pluggar samhällsvetenskap så är detta en väldigt komplicerad bok då författaren jämt tar upp psykologiska begrepp trots att han skrivit att han försökt undvika komplikationer samt svåra begrepp. Dessutom så är hans argument inte baserade på fakta, detta gör dem till enbart gissningar eller teorier.
Erich utgår även ifrån det manliga och kvinnliga könet då han förklarar erotisk kärlek tillexempel, detta tycker jag är väldigt främlingsfientligt då han utesluter heterosexuella människor.
Men utöver detta så är kärlekens konst en bok som jag starkt rekommenderar för människor som är intresserade av att lära sig om kärlekens uppkomst samt betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar