lördag 2 maj 2015

Queen Abera: De 5 Moseböckerna

De fem Moseböckerna
Inledning
Har du någonsin undrat hur det kommer sig att man började tror på Gud? Hur började det och vart slutar det, finns det ett slut? Mins du hur du först hörde talas om en Gud, var du liten eller stor? Rik eller fattig? Sjuk eller frisk?

De fem Moseböckerna är en samling som svara på de flesta av ovanstående frågorna. Man får lära sig om hur tron på Gud kom till, vem Gud egentligen anses vara enligt den kristna tron samt att man får lära sig om människan i relation till Gud, våra bristen och styrkor. Guds brister och styrkor.

I detta arbete kommer förklaringar till bakgrunden till de fem Moseböckerna samt dess författare och sammanfattningar på alla fem böcker och deras kapitel.

Bakgrund
Moseböckerna är den första delen av den Gamla Testamentet och innehåller totalt ca: 187 kapitel. Det sägs att texterna skrevs under 950-500 f.Kr.[1] Det var en period under bronsåldern och det verkar som att samhällsstrukturen som utspelar sig i Moseböckerna är mycket lik hur det var i Mellanöstern och östra Medelhavet under bronsåldern. Det vill säga ett samhälle med stadsstater i olika regionala områden. Dessa områden härskades av en härskarfamilj eller en stads välde.[2] Förutom att olika områden var uppdelade i olika stadsstäder utspelas även stor del av böckerna i ett slavsamhälle där större delen av människorna levde under misär och kris.

Moseböckerna är fem i antal och innehåller olika delar, allt från världens skapelse, uttåget från Egypten och lagar och regler.

Första Moseboken innehåller om skapelse berättelsen, urhistorien (syndafloden) samt släkttavla av Sems, Noas, Abraham och många fler.  Men även berättelsen och Guds förbund med Noa, Abraham, Isak, Jakob och Josef.

Andra Moseboken handlar mycket om Guds uppenbarelse till Mose men också om uttåget från Egypten med Mose i ledningen. Tar upp om Guds relation till människan, vad Gud kräver av de och mycket om Guds vred.

Tredje Moseboken skildrar samhällsstrukturen och hur den bör se ut och ska vara med hjälpmedel av olika typer av stränga lagar och regler (Människans rättigheter och skyldigheter, offerlagar, renhetsföreskrifter).

Fjärde Moseboken består av berättelsen om israeliternas vandring till Kanaan, det utlovade landet samt om relationen mellan israeliterna (de utvald folket) samt Gud.

Femte Moseboken handlar Moses tal till israeliterna, tal om påminnelse av det israeliternas historia och vad Gud önskar från folket. Det handlade även om att försäkra israeliterna om deras belöning ifall de levde upp till Guds villkor.

Teorier om Moseböckernas författare
Ingen vet med säkerhet vem/vilka som skrev ihop texterna till de fem Moseböckers men det finns olika teorier om saken. En del kristna och judar tror att Mose själv skulle ha skrivit de fem Moseböckerna, vilket är svårt att bevisa då Mose levde under ca 1300-1200 f.Kr. Detta gör att Mose inte var vid liv för att vet vad som hände innan hans tid. Andra teorier är det så kallade dokumenthypotesen. Det vill säga en liberal eller kritiska syn på att Mose inte skrev de fem Moseböckerna. Under 1700-talet kom en fransman vid namnet Jean Astruc med tanken om att de fem Moseböckerna hade flera författare. Med dokumenthypotesen menar man att Moseböckerna skrevs av olika anonyma författare. Vilket är mer troligt på grund av att det utspelar sig under en lång period. Dessa författare ska ha samlat ihop urgammal muntliga berättelser. Dessa anonyma författare kom att bli fyra styckena och kallades för J, E, D, P.

J som står för Jahwisten(ca 900-950 f Kr.) och som sägs ha samlat olika myter och legender som ska ha härstammat från Babylonien samt hebréernas hjälte historier. Sedan E för Elohisten (ca 750-700 f Kr.) ska ha skrivit stycken om nordriket Israel. Ytterligare två författare var D, Deuteronomium, som ska ha skrivet den större delen av Moseböckerna. Till sist P som står för Prästpräster och som ska vara de som satt ihop de heliga reglerna som skulle följas av folket under exilen i Babylonien.

Man menade att dessa fyra var de som satt ihop Moseböckerna med olika metoder dock fanns det andra som redigerade alla texter. Även om man fått en ”förklaring” till vem som skrev Moseböckerna finns det inte vetenskapligt stöd för att dessa J, E, D, P har funnits. Andra menar på att Mose själv var författaren och redaktören. Mose ska ha använt sig av andra texter till hans hjälp.[3] Oavsett vad så vet man inte än idag vem/vilka som exakt skrev dessa texter, liksom att man vet inte om innehållet av bibeln är sann eller inte. Det är ett mysterium som väntar på att bli löst en dag men inte idag.

Andras åsikter om Moseböckerna
Moseböckerna liksom allt annat i Bibeln samt andra heliga skrifter väcker självklart åsikter hos läsare. Det kan finnas provocerande texter så som att det finns innehåll som man kan tycka är självklarare. Allt detta beror på att många av skrifter inom religion men också andra skrifter och böcker som skrevs innan vår tid väcker tankar och åsikter. Därför att vi jämför handlingar då med hur man bör hantera vissa saker idag. Skillnaden beror på tid perioden, kulturen samt mottagaren. Till exempel grupper/ organisationer som RFSL- Riksförbundet för homo och bisexuella samt transpersoners rättigheter, reagerar på de lagar i moseböckerna som förespråkar om relationer i forma av sexuell och äktenskap eftersom det berör de.[4] Andras åsikter riktar mot straffbestämmelserna i Moseböckerna.




Sammanfattning av alla fem Moseböcker

Första Moseboken: Den första Moseboken presentera Gud. Tidigare trodde man på andra gudar som nu anses inte var den Gud folket bör följa. Vilket blev början på tron om en Gud, monoteism. Denna bok är skriven som en berättelse, historieberättelse och har en mjukare ton än de andra fyra böckerna. Den innehåller människors första synder men också Guds misstag och förvirring till vad Guds syfte egentlige var. Hela boken består av 50 kapitel.

Kapitel 1-2: handlar om skapelseberättelsen och början till att förstå Guds krafter. Förstå att Gud är större än allt levande och har övernaturliga krafter och egentligen inte behöver hjälp av andra som vi människor annars skulle behöva. Gud skapade allt som finns. Himlen, jorden, vatten, växter och djur. Till och med de två första människorna. Liksom en trollkarl med spö kom allt mellan himmel och jord, mörker och ljus fram med Gudsord. Allt detta på sexdagar och med ett syfte, att bara godhet skulle finnas i världen som Gud skapat och inget ont. Trots det hade Gud skapat livets träd i Edens trädgård, som gav kunskap om ont och got.

Kapitel 3: berättar om syndafallet, det vill säga människans olydnad och straff. I detta kapitel introduceras teologin, läran om Gud i Samband med människans synd. Man får lära sig om Adam och Evas synd, deras olydnad som lede till att de bröt förbundet mellan de och Gud. Man tar del av att människan är kapabel till att göra fel och frestas. Detta ska vara skälen till att ondska och allt ont som finns i världen för vi ärver det från de första människorna Adam och Eva.

Kapitel 4-5: Handlar om berättelsen om de två första avkomma från Adam och Eva, deras två äldsta söner Kain och Abel och deras svartsjukedrama som orsakades på grund av offergåvor till Gud, där enas offergåva uppskattades mer av Gud än den andras. Detta slutade i tragedi. Samt om Adams släkttavla.

Kapitel 6-10: innehåller berättelsen om Noa och förbundet mellan Noa och Gud samt om syndafloden. Noa, son till Lemek släkt till Adam var den första som Gud uppenbarade sig till efter att Adam och Eva förvisades.
Gud ångrade att han skapade människan och ville förinta de. Detta för att människan handlade ont och hade onda tankar. Alla skulle dö i en storm av regn som varade i 40 dagar och nätter, syndafloden. För mänskligheten hade vänt ryggen mot Gud. Alla förutom Noa och hans familj och alla levande varelser, sju par av varje rent djur art. De utvald skulle vara de som skulle överleva, föröka sig och få leva i godhet om på nytt.

”Herren såg att ondskan på jorden var stor; människors uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda. Då ångrade Herren bittert att ha hade gjort människor på jorden”(1 Mos 6:5-6)

Dessa kapitel handlar om en ny start i livet och leva ett liv med Gud. Samt att människan kanske inte har samma krafter som Gud men vi kan påverka Guds tankar och väcka fram känslor hos Gud.

“Och Herren (…) sa till säg själv: >> Aldrig mer skall min förbannelse drabba marken för människors skull, för att hon alltifrån ungdomen har ett ont uppstått. Jag skall aldrig mer förgöra allt levande, så som jag nu har gjort.<<”
(1 Mos 8:21)

Observera/kom ihåg: aldrig mer skall min förbannelse drabba marken för människans skull.

Kapitel 11: handlar om hur Gud ingrep när han såg att människorna samarbetade och försökte bygga upp en stad. Människorna talade samma språk och var utsprida lite över allt och vill tillsammans bygga en stad. Gud ingrep och förvirrade de med olika språk så alla inte förstod varandra. På så sätt spred människorna sig ännu mer över hela jorden. Syftet till varför är mycket oklart.
                     
”Herren sade: >> Det är ett enda folk och har alla samma språk. Detta är bara början. Nu är ingenting omöjligt för dem, vad de än föresätter sig. Låt oss stiga ner och skapa förvirring i deras språk, så att den ena inte förstår vad den andra säger.<<” (1 Mos 11:6,7)

Observera: låt oss stiga ner.

Kapitel 12-50: beskriver Israels förhistoria det vill säga Guds relation med israeliterna och Guds förbund till de som han lovade för Abraham, Isak och Jakob. Dessa kapitel beskriver även om vad avundsjuka kan påverkar människas vadderingar och tankar.

I kapitel 12-25 handlar om berättelsen om Abraham och hans resa. Gud utvalde Abraham (Abram) till att bli stamfader till ett stort folk som Gud valt ut. Gud ingick i ett förbund med Abraham om löftet att ge Abrahams ättlingar ett land att bo i om Abraham löd Gud och följde den väg som Gud visade. Det handlar även om Guds storhet och kraft att befrukta Sara som inte kan bli med barn med hjälp av Gud.

Kapitel 25-36 tar upp hur Jakob lurar sin äldsta bror och sin far Isak för att få sin fars välsignelse som då var större än något annat då Gud var med Isak.

                      Esau säljer sin förstfödslorätt: Jakob lurar sin bror.
”En dag när Jakob kokade soppa kom Esau (Edom) från markerna, alldeles utsvulten. >> Ös upp (…) bad han Jakob, jag är alldeles utsvulten (…) <<. Men Jakob svarad: >> Bara om du ger mig din förstfödslorätt i utbyte.<< Då sa Esau >> Jag håller på att dö (…)<< (…) Ge mig först din ed, sa Jakob.”
(1Mos 25: 29,31-33)

Jakob får sin fars välsignelse: Jakob lurar sin far med svag syn.
”Jakob sade: >> Jag är Esau, din förstfödde. Jag har gjort som du sade till mig. Sätt dig upp och ät av viltet som jag har fått, så att du sedan kan ge mig din välsignelse.<<” (1 Mos 27:19)

Kapitel 37-50 berättar om Jakob och hans släkt. Jakob fick tolv söner som blev samfärder för Israels tolv stammar. Bland dessa tolv fanns en son som var mest omtyckt av Jakob och Israel men hatad av sina bröder. Det var den yngste sonen Josef. Josef såldes till karavaner från Egypten som tog Josef till Egypten där han sedan hölls fången i ett fängelse.

Josef och hans bröder: hatet mot Josef.
”Bröderna såg Josef på långt håll, och innan han kom fram till dem började de smida planer på att döda honom.”
                     
                      ”Juda sa till sina bröder: vad har vi för glädje av att döda vår bror och tvingas dölja vårt brott? Kom så säljer vi honom till israeliterna” (1 Mos 37:18,27)
                     
Andra moseboken
Den andra moseboken handlar översiktligt om uttåget ur Egypten med Moses hjälp styrde Gud ut sitt utvalda folk, israeliterna från fångeskapet av faraon i Egypten. Det är den dramatiska berättelsen om israeliternas längtan att befrias ur slaveriet i Egypten. Genom den andra moseboken strävar Gud efter att visa hur han/Gud hjälper sitt folk från ett hemskt liv i fångenskap och leda dem till landet med bättre omständigheter. I denna bok ser man Gud från två olika synvinklar: god och hjälpsam samt fasansfull och hemsk. Andra moseboken målar upp en bild av hur vi människor tvivlar och inte är säkra med vår tro, tro till att det finns en Gud och hur vi endast vänder oss till högre makt vid behöv. Andra Moseboken består sammanlagt av 40 kapitel.

Kapitel 1- 6: beskriver hur Gud ingrep för att rädda hans folk ut från Egypten och fångenskap eftersom israeliternas förtrycktes i Egypten då Egyptens kung såg de som ett hot för de förökade sig vilket innebar att de blev starkare. Men det handlar om att människan inte längre kunde tro Gud utan att få se Guds under och trots det fanns det de som trotsade Gud. Det här är en stor förändring som har skett med människan. Synen på Gud har ändrats, vilket väcker vrede hos Gud. Men Gud är lite delaktig i till varför bland annat farao var så envis. Vilket lede till att faraos anhängare följer sammaspår som deras ledare.

”Herren sa till Mose: >> När du kommer tillbaka till Egypten skall du inför farao utföra alla de under som jag har gett dig makt att göra. Men jag skall göra honom hård och obeveklig så att han inte släpper folket. (…)” (2 Mos 4:21)

Kapitel 7-11: handlar om de tio plågorna som Gud utsätter faraon i försök om att övertala och bevisa faraon Guds existens. Från att det var syftet att visa att det är Gud som gör alla under och att man inte kan jämföra Gud med andra som ex trollkarl. Ändrades syftet till att bli bevisa faraon att Gud gör skillnad på Egypten och Israel. I kampen om att bevisa detta blev följden en blodbad skapad av Gud.

Observera följande: ”Mose sade till faraon: >> Så säger Herren: Vid midnatt skall jag gå fram genom Egypten, och alla förstfött i Egypten skall dö (…). Men mot israeliterna skall inte ens en hund morra (…)” (2 Mos 11:4-5, 7)

”Herren sade till Mose: >> Att farao inte lyssnar till er, det sker för att jag skall göra nya under i Egypten.<< Alla dessa under gjorde Mose och Aron inför farao, men Herren gjorde farao hård och obeveklig. Han släppt inte ut israeliterna ur sitt land.” (2 Mos 11:9-10)

Kapitel 12-15: innehåller Guds stora behov och besatthet att vissa sin makt och segar över faraon. Gud som var god och helig och som hade lovat att inte förstör marken för människors skull, den Guden dräpte alla förstfödda i Egypten bland dem ingick faraos förstfödde. Detta var israeliternas möjlighet till frihet ut ur Egypten då faraon slängde ut israeliterna ur Egypten efter vad Gud hade gjort. I denna här kapitlet hittar man läran om att försöka vara i den andra situation för att få en förståelse över hur andra har det.

”Vid midnatt dräpte Herren alla förstfödda i Egypten, den förstfödda sonen till farao på tron lik väl som den förstfödda sonen till fången i fängelsehålan, och även allt förstfött bland boskapen.”(2 Mos 12: 29)

Till minne av vad som egentligen är en hemsk tid, firar man påsk och offra det förstfödde av ett rent djur. Tillminne av uttåget från Egypten med Guds hjälp. Istället för att sörja att en stor grupp människor, barn och djur dog. Även om Israeliterna hade tagit sig ut ur Egypten ville Gud vissa sin makt på nytt genom att förgöra farao och hans folk.

Observera: ”Herren talade till Mose: >> Säg åt israeliterna att vända om (…). Faro kommer tro att israeliterna har gått vilse (…). Jag skall förhärda honom så att han sätter efter dem. Då skall jag visa min makt genom att krossa farao och hela hans här, och egypterna ska inse att jag är Herren.<<” (2 Mos 14:1-4)

Kapitel 16-30: Berättar hur människan började ifrågasätta Gud och Mose. Israeliterna ställde Gud på prov. Dessa kapitel handlar om läran att ha tålamod och inte tappa hoppet över sig själv och Gud. Samt att veta att allt sker med Guds timing och inte när vi vill. Men också läran om att minnas hur långt man kommit och uppskatta det. När livet blir tufft tappar man tålamod och man tröttna vilket israeliterna gjorde i öknen. Detta väckte vrede hos Gud och irriterad Mose.
”Då anklagade de Mose och krävde att han skulle skaffa dem vatten.>> Varför anklagar ni mig?<< frågade Mose. >> Varför sätter ni Herren på prov?<< Men eftersom de var törstiga knotade de mot Mose och sade: >> Varför har du fört oss ut ur Egypten? Vill du att vi själva och våra barn och vår boskap ska dö i törst?<< (2 Mos 17:2-3)

I Kapitel 20-40 gav Gud Mose de tio budorden samt lagar som ska gälla israeliterna. De flesta brotten straffades med döden. Det var alltså inte ok att döda om det inte var Guds avsikt.  Synen på infödda, invandrare och fattiga var att man skulle visa medlidande och behandla de på ett bra sätt. De mesta av lagarna gäller inte dessa grupper. Samt att Mose skulle bygga ett uppenbarelsetält en boning som man kunde offra olika offergåvor för det krävde Gud av sitt folk i olika syften bland annat för han tog de ut ur Egypten och fångenskap.

Kapitel 31-33 Ingen annan än Mose fick se Gud för de skulle då dö och Gud talade inte med någon annan än Mose vilket gjorde att israeliterna började klaga om att de vill ha en gud de kunde tala med och se. Detta ledde till att Aron omedvetet skapade en guldkalv som israeliterna började tillbe och offra till. Gud fylldes med vrede och tänkte förinta alla de men istället bröt en strid ut, mellan de som var på Guds sida och de som inte var.  I helhet handlar dessa kapitel om att Gud uppmanar till strid och dråp men syftet är vad som avgör om det är rätt handling eller inte.
                     
”Han sade till dem: >> Så äger Herren, Israels Gud: Spänn på ert svärd och gå fram och tillbaka genom lägret från port till port och hugg ner bröder, vänner och grannar.<< Och Mosse sade: >>I dag har ni blivit vidgad åt Herren, ty ni har vänt er mot era egna söner och bröder. Därför vill Herren ge er sin välsignelse i dag.<<”(2 Mos 32:27,29)

Även om Gud utvandrade hans utvalda folk från slaveriet i Egypten verkar det som att israeliterna en då inte är fria. För de är begränsade till mycket och ständigt övervakade av Mose, Aron och Gud.

Tredje Moseboken
Den tredje Moseboken innehåller till större del synen på kultur och traditioner samt ceremoni. Det vill säga om offerlagar, regler för präster, renhetslagar (rena och orena djur samt rena och orena människor). Men även om försoningsdagen och högtider m.m. Tredje Moseboken ger även en liten bild på synen på man och kvinna samt att Guds strävan om makt och kontroll över människor syns tydligt. Tredje Moseboken består av 27 kapitel.

Kapitel 1-10: beskriver offerlagarna, man offrade för att få försoning och behaga Gud. Lukten av ett brännoffer gjorde Gud nöjd och det fanns strikta metoder och steg man skulle följa för att offra på ett rätt sätt.

” (…)Därefter bränner prästen alltsammans på altaret som ett brännoffer, ett eld offer, en lukt som gör Herren nöjd.” (3 Mos 1:9)

Kapitel 11-16: handlar om de olika renhetslagar och om vad som anses vara ett rent och orent djur. Renhetslagarna tillämpar även människor, män som kvinnor. Människor med utslag (vita fläckar) och kvinnor som har sin menstruation anser bland annat som orena till de fri klaras av prästen som avgör. En oren människa ska isoleras i minst sju dagar. Man ser ner på människor som är orena.

”Den som sitter på något som mannen med flytningen suttit på (…) den som rör vid mannen med flyttningen(…) och om mannen med flyttning spottar på någon som är ren skall denne tvätta sina kläder och bada och är oren till kvällen.” (3 Mos 15:5-8)

Observera följande: Gud skapade människorna och t.ex. menstruation är en del av kvinnans natur, trots det har hon inget val att vara oren under hennes mens period.

När en kvinna har menstruation och det kommer blod från hennes kropp, varar orenheten i sju dagar.(…)" (3 Mos 15:19)

Människan kunder även renas från sina synder under försoningsdagen. Människor som försonas från sina synder får ett nytt liv genom att offra ett djur och stänka djurets liv.

Kapitel 17-27: Innehåller lagar om könsumgänge och vad Gud ansåg var lämpligt. Människor får inte ha samlag med någon av samma kött och blod. Verken familj medlemmar och släkter. De får inte heller ha det med djur samt att kvinnor inte får para sig med ett djur. Människor varnas av Gud att inte bryta hans bud och förbud. Samt om att Guds roll och position i relation till människorna.

Genom att införa så många lagar och regler och tala om för folket vad de får och inte får göra är en strategi för att hålla människorna i styr och kontroll. Men de har fortfarande fria tankar och möjlighet till att gör vad de vill. Dock skulle de straffas hårt och dem förrådde Guds lagar. Strävan efter makt är tydligt i den. Man kan se det i vissa delar då en del regler verkar vara orelevanta till varför Gud bodde bry sig.

På den tiden böckerna skrevs såg man inte invandrare som ett hot som det ses idag i vissa områden. Förr var invandrare en grupp som tagit sig ut från hemska omständigheter.

”Om en invandrare slår sig ner i ert land skall ni inte förtrycka honom. Invandrare som bor hos er skall ni behandla som en infödd. Du ska älska honom som dig själv (…)” (3 Mos 19: 33-34).

I kapitel 22-25 talar de om att Gud är helig och därför ska man respektera och lydda Herren. Allt som inte är felfritt godtas inte om offergåvor av olika slag. Gud uppmanar till hårda straff och menar på att varje brott ska straffas med att göra samma misstag/ fel som den som begick brottet. Exempelvis En mördares straff är att avrättas. Det vill säga öga för öga, tand för tand.

Synen på slavar och israeliter som hade det lite tufft var olika både gott men olika. De hade olika rättigheter. Egentligt Gud ska man inte behandla en israelit som säljer sig själv som slav istället som en arbetar med lön. Israeliter som säljer sig själva för de inte kan försörja sig kunde också köpa sig fri. Men slav (oftast en invandare) kunde man köpa och sälja och de fick inte köpa sig fri. Slavarna tillhörde israeliternas egendom som kunde gå i arv till nästa generation. Denna skillnad var pga. att israeliterna är Guds utvalda folk och hans slavar de kunde inte vara andra, för Gud har tagit ut dem från slaveriet i Egypten

I kapitel 26-27 förklarar syftet med dem stränga regler och lagar som Gud hade för sitt folk och att det var menat att israeliterna skulle belönas sen med allt got ex: föda, ett eget land, fred och alla heligheter. Så som Gud har lovat de. Men om inte de rättade sig efter hans bud och lagar ska de straffas som aldrig förr. Med brutal och hemska straffa, äta sina barns kött, överfallen av deras fiender och allt mörkt.

Fjärde Moseboken
Den fjärde Moseboken tar bland annat upp om den 40 årliga långa vandringen i öknen. Folket hade nu börjat tvivla på Gud ännu mer och trodde inte lika mycket på Guds ord.  Det handlar även om lagen om svartsjuka det vill säga åtgärder vid misstanke om otrohet Denna del av de fem Moseböckerna är den som förberedde folket för den strid de skulle möta, strid mellan israeliterna och de olika mark och område som dem tog över. Den fjärde Mose boken innehåller svek, tortyr, skam, hat och kärlek. Denna bok består totalt av 36 kapitel.

Kapitel 1-4: Beskriver om Guds befallning om att mönstra (gruppera de i olika grupper) israeliterna. Det skulle vara en man från varje stam (de tolv stammarna) som skulle bli över huvuden över sin familj. Det var mycket organiserad, släkt för släkt och familj för familj m.m. Bland dessa tolv stammar var det en stam Leviternas/ Levis stam som blev Guds egendom, de arbetade för Gud (Levi= Josefs bror = Jakobs tredje son). Varje grupp fick olika arbetsuppgifter som de skulle göra. Gud har avskilt leviterna från de andra för att dem skull utföra israeliternas tjänst i uppenbarelsetältet. På så sätt händer det inget med israeliterna om de skulle komma åt helgedomen, de skulle alltså inte dö som Arons söner gjorde). Det talas även om arbetsrättigheter som tas upp och villkor.  Från 25 (18 idag) år och uppåt hade man arbetsplikt och från 50(pension) behövde dem inte.

Kapitel 5: Det är inte acceptabelt att vara otrogen speciellt om är kvinna. En kvinna som misstänks av sin man ställs inför prästen som ska lägga en förbannelse över vatten som kvinna ska drick och på så sätt får man veta om hon har varit otrogen eller ej. Om svaret är ja kommer Gud göra henne till åtlöje och se till att hennes buk svullnar och hennes underliv vissnar.

Observera: Gud var emot trolldom och magi. Förbannelser är en del av häxa fasoner. Detta sker i de så kallade lagen om svartsjuka. Även om det är mannen som grips av svartsjuka så är det kvinnan som ska testas och eventuellt straffas.

Kapitel 10-12: Gud förberedde israeliterna till när de skulle få sitt utlovade land. Genom att tillverka silvertrumpet som samlade och kallade dit ex hövdingar och överhuvuden. Gud visar sitt folk till deras utlovade land. Dock uppstår irritationer från bägge parterna. Folket och Mose tappar hopp då de blir utsvultna och vill ha födda.

Mose började göra det vi alla gör när vi inte längre orkar och inte förstår varför inget blir som vi har tänkt oss, han började ifrågasätta Gud och satt Gud på prov.

”Mose hörde folkets klagan från varje släkt (…). Herren greps av häftig vred och Mose blev upprörd och sade till Herren: >> Varför handlar du så illa mot din tjänare? Varför har jag råkat i onåd, varför har du gett mig hela detta folk att bära? Om du skall behandla mig så här döda mig då hellre (…)<<”( 4 Mos 11:10-11,15).  I den här delen lär man sig och tålamod och uthållighet och inte tappa hopp om Gud.

Kapitel 13-20: Dessa kapitel visar på att genom att trotsa Gud och gör det motsatta av vad Gud vill leder till ännu en straff.  I kapitel 14 talar Gud om sig själv i andra person om som människa, ”så länge jag lever. Vad menas med så länge jag lever, finns det begränsad tid förr Guds existens eller så länge Gud lever bland oss?  De nämns även om att Mosse lyckas övertala Gud som om Gud har ett samvete och en omedveten.

Utöver faktum att Gud börjar får liknande egenskaper och innehåll som en människa så höll det på redan i kapitel14-18 att ske revolt mot Gud.  Folkets vred och avundsjuka mot Mose och Herren började bubbla upp till ytan. Vid missnöje och obehag ställs Moses och Herrens handling hittills till föressvars. Folket vill veta varför de inte kan ta mer kontroll över sitt öde istället för att följa Mose som följer Guds ord. Det gick så långt som att folket (israeliterna) ifrågasatte Guds existens. Israeliterna ansåg att det var Moses påhittigheter att föra ut de från Egypten och ända till öknen. Lösning till detta problem var att Gud valde vilka som var heliga och kunde närma sig honom. Men det fanns trots detta de som blev utvalde som ändå vägrade De som vägrade att tillhöra Gud och resten som inte valdes ut förintades av Gud.  Genom denna handling fick de som var kvar vittna ännu än gång Guds verk.

Vad Gud än gjorde kunde ingen få stop på israeliternas klaga om det ena och det andra. Denna gång klagade de om att dö av törst. I kapitel 20 får man se hur Mose begår sin första synd och Aron med. Gud skulle hjälpa både Mose och Aron att ge vatten till folket dock begick de misstaget att inte lita på Gud helt och hållet och började fråga folket om de kunde ge de vatten ur klippan istället för att bara ge de så som Gud hade bet de.  På så sätt trotsade Mose och Aron Gud för de inte litade på Herren därför höll inte Gud helig. De blev bestraffade genom att Aron dog.

”Men Herren sade till Mose och Aron: >> Ni litade inte på mig och höll mig inte helig inför israeliterna. Därför kommer ni inte att föra denna församling in i det land som jag har gett dem.<<”( 4 Mos 20:12).

Kapitel 21-24: Handlar först om hur israeliternas invandrade i Kanaan och andra områden. Men även historian om Bilema och hur han löd Gud punkt till pirka vilket var unikt till skillnad från hur alla andra hade betet sig hit tills. Bileman var en profet som sändes av Balak, kungen av Moab dagens Jordanien för att förbanna israeliterna. Men Bilema hade slutit ett förbund med Gud om att allt han säger i själva verket är ord som Gud valt. Med andra ord Bilema kunde inte förbanna israeliterna för de var Guds folk och Gud skulle inte låta det hända till sitt folk. I dessa kapitel tar man lärdom om att håll vid det du lovat och låt dig inte frestas. Den som är loja och håller sitt ord belönas med något större. Bilema vägrade att trotsa Gud för att hjälpa kung Balak och förbanna hans fiender, israeliterna. Bilema lydde Gud och slapp synda och bli bestraffad.

Kapitel 25-30: handlar om hur kvinnor fick arvsrättens om tidigare endas gällde män. Bland israeliterna fick varje grupp en del av marken i Israel. Mark gavs till manligasläktingar men detta bröts, efter att Selofchads döttrar frågade om döttrar och kvinnors arvsrätt. Sedan tas även synen på lagar om löfte upp då det skiljer sig på hur man ska hantera en man som lovar till något och en kvinna och vad följderna är för en man och för en kvinna.

Män måste hålla det de lovat Gud och vår inte ta tillbaka sina ord. Kvinnor som har lovat något för Gud får hålla det om en manlig roll i deras familj eller släkt inte avbryter och inte godtar det de lovat. För då avbryts det kvinnan lovat och hon kan inte hålla löftet. Men hon straffas inte av Gud. Kvinnans förutsättningar till att hålla ett löfte till gud är beroende på manens åsikter.
”Kvinnans man kan ge giltighet åt varje löfte och varje edlig förpliktelse om späkning, och han kan upphäva dem.” (4 Mos 30: 14).

 Kapitel 34-36: beskriver om hur Gud fördelade Israels mark. Det blev en liten stadsstat. Döttrar/kvinnor fick gifta sig med vem de vill men han måste komma från samma stam (fädernestam) så att alla stammar skulle kunna behålla sin mark. Gud hade även delat en mark för mördare. Gud menade på att mördare ska ha ett område där de kan fly. Mer riktad till de som har dödat någon men att det inte var med avsikt. En mördare får en egen asylstad. Dock om man dödar någon med ett föremål samt med avsikt är man en mördare och ska straffas med döden.

Femte Moseboken
I den femte Moseboken är en stor del av innehållet upprepning av texter från de tidigare Moseböckerna. Ännu en gång får man en beskrivning av de tio bud orden, lagen om orent och rent djur och människor. Man får även ta del av Moses avskedstal innan hans död. Denna boks huvud syfte är läran om att med lydnad följer välsignelse. Samt att boken består av 34 kapitel.

Kapitel 1-13: handlar om Moses första tal till israeliterna när han ännu än gång går genom vad Gud gjort för sitt folk och vad Gud nu väntar sig av israeliterna vilket är att de ska lyda, frukt och tro på Gud.

I det femte och sjätte kapitlet lär man sig om att genom lydnad och tro till Gud samt genom att följa Guds bud och inte väcka vrede hos Herren har man en bra chans att ha det bra och ett långt liv. Samt att Gud inte är tillfällig och är för alltid. Men även att människan ska tro på Gud genom bra och dåliga tider. Så man inte slutar tro på Gud efter man fått det man vill. Kapitel 7-8 menar Mose på att man inte ska bryta förbundet med Gud och sluta ett med främmande folk man möter på. Genom att inte bryta förbundet mellan Gud och israeliterna ska man följa Guds lag och frukta Gud så man vandra hans väg.

I kapitel 9-11 lär man sig om att vara tacksam och inte tro att man är bättre än vad man egentligen är.

”Du ska veta att det inte är på grund av din rättfärdighet som Herren, din Gud ger dig detta rika land att ta i besittning, ty du är ett styvnackat folk.”
(5 Mos 9:6).

Kapitel 12-13 beskriver Guds planer om en plats där man ska kunna delta i gudstjänst samt att Gud faktiskt menar på att det finns perioder där vi prövas av Gud.

”Om en profet eller drömskådare träder fram hos dig, utlovar ett tecken eller under och vill övertala dig att tjäna andra gudar, som du inte känner och om detta tecken eller under inträffar, skall du inte lyssna till vad en sådan profet eller drömskådare säger, ty Herren, er Gud, vill sätta er på prov (…)” (5 Mos 13:1-3)

Man ska alltså inte bli lurad att tro på andra gudar än Herren. Dessa som försöker övertala oavsett vilka de är ska dödas. Man ska bland annat inte tro på andra gudar för de som gör det offrade sina egna barn åt gudarna, vilket anses vara fel. Men ändå menar man nu på att om ens eget barn skull försöka övertala en till att tro på andra gudar så är det ok att förinta/döda ens eget barn. Lika hemsk handling för olika syften.

Kapitel 14- 17: nämner blanda annat om att det inte kommer finns flera fattiga den dagen då israeliterna får komma till deras utlovade land. Men också om regler och dom och hur vida man ska ta ställning när ett brott har skett. Samt om att Gud menar på att det ska finnas en kung i deras utlovade land. En kung av samma sort, det vill säga inte en främling, så han inte tar med sig sin tro på andra gudar och för att så han inte behandlar israeliterna illa. Det ska var en kung som är som de och som fruktar Gud.

I kapitel 15 lär man sig om att det inte lönar sig att vara självisk. Det tillför endas en synd som man måste svara på. Bättre att tänka på andra och vara till en hjälpande hand. I kapitel 16-17 redovisas hur man såg på rättvisan och hur man dömde i domstol. Rättvisan ansågs vara det som man själv med utgångspunkt av vad Gud anser var rätt.  Vid dom skulle man inte vara partisk och endast döma utifrån det rätta.

”Du skall inte vränga rätten och inte vara partisk. Du skall inte ta mutor, ty mutor gör den vise blind och fördärvar saken för den som har rätt. Den rätta, endast det rätta ska vara din strävan (…).”  (5 Mos 16:19-20)

Den som begick brott antingen för den gjorde något man inte fick eller om man bryter förbundet med Gud ska man då straffas med döden genom att stenas (misshandel + dråp). Fast det behövs alltid minst 3 vitten för att det ska få ske.

Kapitel 18-25: handlar till stor del om hantering av brott fall i domstolen samt om nya lagar som krigslagar, äktenskap och skilsmässa. Även olika påbud.

Kapitel 18 talar om leviter (dagens munkar) och präster som ses som ett högre folk eftersom de valdes av Gud till att tjäna Gud hela tiden. Präster har rätten till att få en andel av allt som folket offrar till Gud. Gäller inte Leviterna deras egendom är Gud. Det nämns även om hur man skiljer en falsk profet från en äkta. Det är om den profeten säger inte slår in, är han inte från Gud annars är det gud som talar genom profetens kropp.

I kapitel 20 beskrivs hur man ska gå till väga innan man sänder män ut på strid. Det viktiga är att de inte får vara rädda för vad dem ska möta för Gud är med dem. Men också om att prästerna har ansvar att informerar männen som ska ut i strid om följande. De som fick strida var de som inte hade något att förlora t.ex. en kvinna som väntar att gifta sig med. Innan en strid måste man erbjuda fred om motståndaren godtar kommer dennes folka att bli tvångsarbetare för israeliterna istället för att de mister sina liv.

Tidigare nämndes det att israeliterna inte får gifta sig med andra människor som inte är en del av Guds folk. Eftersom de kan medföra sina gamla gudar och övertala israeliterna. Dock om en man vid strid faller för sin kvinnliga fånge får han ta henne hem till sig och efter hon sörjt sin familj kan de leva tillsammans.

Kapitel 22 introducera oss till lagarna om sexuella förhållanden. En flicka som blir anklaga om att hon var oskuld innan äktenskap ska bevisa att anklagelserna är fel annars om de inte kan bevisa det eller om anklagelsen är riktiga straffas flickan med att stenas tills döds bara för att hon inte var oskuld när hon gifte sig med sin man. En sådan kvinna menar man har haft samlag i sin far och därför är hon en hora.

”Men om anklagelserna är riktiga (…) skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket.” (5 Mos 22:20-21)

De lagar som fanns om sexuella förhållanden kan ha vart orsaken till många av dagens syn på kvinnor/flickor som har förhållande utanför äktenskap, samt synen på hur en person som våldtar en flicka bör straffas.  Dessa lagar är både motbjudande och ändå rimliga. Straffen till sexuellförhållande utanför äktenskapen är med döden.  Med överfall menade man att om flickan våldtog utanför staden då ska manen straffas. Men om övergreppet hände inom staden hon bor i då menar man på att det är flickans fel att on inte ropade på hjälp och var därför villig och då är det bägge som straffa. Flickan för hon inte ropade på hjälp och mannen för han överföll någon annans kvinna.

Kapitel 24-25  handlar om hur en man som skiljt sig med sin fru aldrig får ta henne tillbaka om hon har gift sig efter deras skilsmässa. Eftersom hon är oren. Dessa kapitel innehåller även hur varje individ ska straffas för sitt individuella brott. T.ex. en far får inte dödas åt sitt barns brott eller tvärtom. Det handla också om vad som händer när en man utan söner dör och frågan om vem som ska ärva honom ställs. Bara för att en mans tillhörighet ska försätta att ärvas inom familjen ska hans bror gifta sig med sin svägerska. Detta kallas för svågerplikten. Brodern och hans svägerskas barn kommer att ses som den dödes mans son. Brodern har egentligen inga val än att gifta sig med svägerskan annars kränker/ behandlar honom illa.

Kapitel 26-34: handlar i stora drag om välsignelse och förbannelse. Och till sist om Moses död. 

Det gäller att frukta och lyda Gud på så sätt välsignar han en och man får allt got och Gud är med en, hör ens bön osv. Men den som inte fruktar och lyder Gud, förbannas och kommer dag on natt uppleva att hans liv hänger på tråd och kommer för all framtid vara räd och lida av allt som är hemskt. Den som överger edsförbundet mellan gud och en själv den ska personen straffs med all förbannelse som finns i Moseböckerna och ingen ska minnas individen.

Vi har fått den kunskap om vad Gud vill av oss med minsta detalj och förväntas leva upp till alla lagar och bud. Det hade lovat oss något gott ett liv fylld med allt annat än ont och ett långt liv där vi skulle tacka Gud och ha med oss Herren i våra hjärtan och själ.

Analys
Det är svårt att veta vad de fem Moseböckerna egentligen vill säga då de uppfattas olika beroende på vem som läser den och i vilket syfte man läser den. Men med mitt kritiska tänkande är min teori och uppfattning jag får, utifrån vad jag har läst, förstår och tänkt kring är att texterna vill förmedla ett budskap om att vi människor inte är större än ett sandkorn i Guds ögon och att vi ska veta om att det finns en högre makt som övervakar oss. Genom detta budskap ska människa rätta sig efter de lagar och reglar som tidigare nämnt för att sedan kunna leva i ett samhälle under Guds kontroll. Inte ett demokratiskt samhälle, då det skulle ha vart för tidig för sin tid men lite mer likt ett samhälle med en diktator sär Gud är diktatorn. 

Jag tror att det var så för att följande:
1)    Vi möter Gud i dessa böcker först när människor lever i misär och vänta på bättre dagar ex en diktator kommer oftast i makten under en tid människor har tröttnat på tidigare ledare eller när något går dåligt i samhället och människor vill ha en ny tänkare som erbjuder bättre villkor. Vilket Gud gjorde. Gud erbjöd människorna om att fria de från slavsamhälle och hemskhet och leda de till en bättre och friar plats- det utlovade landet.

2)    Sedan efter den nya tänkaren (Gud) börjat få lite av människors tillit ändras villkoren och de blir stängare och svårare att leva upp till. Ex: Hitler övertalade folkets rötter då han lurade de med sin politik och allt han lovade. Sedan när han fick deras förtroende ändrades villkoren och han blev hemsk.

3)    Under tiden då detta pågår finns det alltid de som klagar, säger emot och som skapar uppror. Vilket israeliterna började gör när de höll på tappa hopp, när de vandrade i öken för så många år och när de ville ha mat och dryck osv. Ex. när det libyska folket gjorde uppror mot deras f.d. diktator Muhammed al-Gaddafi, ledde till protest och vidare till ett inbördeskrig. Det jag vill säga är att omständigheterna ändras vilket naturlig gör att folket påverkas och blir upprörda.

4)    Till sist efter det skett oro bland folket (israeliterna) blev Gud strängare, strängare regler och lagar infördes. Guds vrede blev hemskare osv. Alltså samma resultat som en vanlig diktator eller en person med makt skulle agerat liknande när den börjar uppleva att den håller på att tappa både makten och kontrollen över sitt folk. Det slutar antingen i blodbad (vilket hände i andra Moseboken) eller strängare regler/lagar och mer övervakning.

Mina åsikter
Jag tycker personligen att texterna i Moseböckerna var allt från förvirrande, brutal, rättvis och återigen förvirrande. Därför att i många delar talar Gud emot det han tidigare säger. Ex: Man ska inte döda. Sedan säger han i flera upprepande tillfällen att man ska stena någon till döds, att han ska för inta dem, döda alla först föda och i femte Moseboken talade man om att det är ok för äldre män att stenar en pojke till döds för han inte lever upp till hans föråldras krav och för han inte lyder dem osv. Jag tycker även att det är super konstigt att människan kan övertala Gud, påverka Guds tankar och känslor.

Jag har lagt märke till att det finns tydliga spår från hur samhället då och hur det har påverkat Moseböckerna. Det största tecknet på det var den bristen på kunskap om sjukdomar. Som i böckerna redovisade som något orent och därför ska personen med utslag eller vita fläckar isoleras. Det skulle vara så att personen bara hade Dariens sjukdom. En sjukdom som man idag känner till men som då sågs som orenhet och mycket främmande. Förutom sjukdom, är det så att Gud åter igen talare emot sig själv. En kvinna som har sin mens är oren och allt hon sitter, ligger och rör på är oren den med. Samt om hon skulle ha samlag är både hon och manen orena i 7 dagar. Hur kommer det sig det som Gud själv har skapat och det som är naturligt orent?

Jag tror även att den/ de som skrev Moseböckerna använder sig av att nämna Gud för att införa regler/lagar och förbud utifrån vad som då ansågs var rätt och fel. För att försäkra sig om att inga ska bryta mot lagarna och reglerna och på sås sätt skrämmer man människorna med att säga att Gud kommer straffa de som bryter hans lag med hård straff. Författarna använder sig av att vid varje uppmaning slutar texterna med ” Jag är Herren, er Gud” och kanske för att håll tron om Gud vid liv.

Vad jag tycker är lite underligt är att, som barn har många troende växt upp med en god och underbar bild av Gud. Men i själva verket utifrån dessa fem böcker har Gud en brytningspunkt och vid det tillfället täcks världen av hans vred. Frågan är vad skiljer Gud från alla mörka monster då? Vi människor av kött och blod ärvde Adam och Evas synder, vilket gör att vi ständigt ska sträva mot att få våra synder förlåtna. Vi ska ha egenskaper av gott och ont, inte Gud
I hel het har jag fått olika åsikter om dessa böcker.

Det som har vart dåligt med dessa böcker är strukturerna. Antingen är man emot eller för. Det vill säga att det är konstigt att Gud, en högre makt som många tror på än idag går emot sina egna bud.  Men också tankar om män och kvinnor, äktenskap och våldtäkt. Dessa tycker jag är orimliga och återigen går Gud emot sig själv. Mose sa att Inget ont kommer hända israeliterna. Men tänk om det var en israelitisk flicka som blev överfallen utanför sin stad, är det hennes fel fortfarande och ska hon stenas till döds?

Det som däremot vart bra med Moseböckerna är synen på invandrare och slavar och att dessa är två grupper som Gud alltid försvarar och menar på att dessa ska man inte göra illa. Det som också var bra var att även döttrar kunde ärva efter sina pappor.

Men som sagt har tiden, kulturell, samhället och de som skrev böckerna påverkar texterna. Därför att texterna är fyllda med tendens, tendens att tvinga på än att tro på Gud annars har man inget val, men detta är mer för de som är fundamentalistiska och inte kan kritiskt granska dessa böcker.

Lösning
Om jag skrev dessa texter om då skulle jag självklart ha ändrat på synen på människans liv, kvinnor och män. Det skulle inte finnas så hårda straff för de flesta av straffen var döden vilket strider emot människans rätt till liv. Jag skulle ha kvar de tio budorden och faktiskt tillämpa allt annat efter de och levnadsvillkoren. Om jag skriver om den från samhället och de levnads villkor vi har idag skulle hela budskapet ändras. Eftersom jag tror att budskapet med de riktiga Moseböckerna (inte min version) är att människan ska stäva efter Gud eftersom allt är omöjligt utan Gud. Idag fysiskt är inte allt omöjligt utan Gud men enligt mig och min tro är vi fortfarande i behov av Gud och bör sträva efter Gud men inte på samma sätt.

Jag tycker personligen att texterna i Moseböckerna var allt från förvirrande, brutal, rättvis och återigen förvirrande. Trots det var de otrolig bra då jag fick tänka och tänka som en samhällsvetare och inte som Queen den kristna tjejen som tidigare aldrig vågade ifrågasätta och läsa Bibeln med kritiska ögon.




[1] Svenskakyrkan (Hämtades: 2015-04-25) http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=679517
[2] Wikipedia- Bronsåldern (Hämtades: 2015-04-26) http://sv.wikipedia.org/wiki/Brons%C3%A5ldern
[4] RFSL (Hämtades: 2015-04-25) http://www.rfsl.se/?p=418

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar