torsdag 13 november 2014

Prov i Feminism - Hillevi Perkola

Feminismen har sett annorlunda ut under en lång tidsperiod men behovet av att göra samhället jämställt mellan kvinnor och män är och har varit stort. Kvinnans ständiga förtryck av männen och samhället har sett olika ut och efter att ha läst fem olika texter om feminism under olika tidsperioder tänkte jag först sammanfatta texterna kort samt diskutera dessa.

Efter att jag har läst ett utdrag ur Mary Wollstonecrafts text Till försvar för kvinnans rättigheter kan jag inte annat än undra hur människor inte kan tycka att samhället borde vara jämställt. Mary Wollstonecrafts text är skriven under 1700-talet och då hade många män en syn på kvinnor som diskriminerade och nedvärderade kvinnornas förmågor. Bland annat så sammanliknar männen kvinnan med lättfärdiga varelser, så som exempelvis djur där kvinnorna nästintill behandlas på samma sätt. Vad Mary skriver är att männen, liksom kvinnorna har kommit till denna värld för att utveckla sina förmågor och de båda är mänskliga varelser av samma värde, därför borde det inte vara någon skillnad mellan de två könen.

Fredrika Bremers roman Herta, som är skriven under 1880-talet är en mer fantasifull text där huvudpersonen Herta söker att studera vidare men blir tillrättavisad att det endast är män som har tillgång till detta och att hon inte har någonting med vidare studier att göra, det passar inte för en kvinna. Då jag endast läst ett mindre utdrag ur romanen kan jag inte sätta fingret på hela berättelsens handling, men i stora drag kan jag dra en generell slutsats att även den handlar om männens förtryck och nedvärdering av kvinnorna.

Handeln med kvinnor av Emma Goldman är skriven år 1910 och handlar om samhällets och feminismens synsätt på prostitution. I denna text står det att det är kvinnans sociala och ekonomiska underlägsenhet som bär ansvar för prostitutionen, och att det i själva verket inte är kopplarens fel, den som betalar för en sexuell handling, utan Emma Goldman pekar på att det enbart är samhället som försätter dessa unga kvinnor i situationer som gör att de måste prostituera sig. Detta menar hon eftersom att ingenstans behandlas kvinnan av vad hon gör sig förtjänt av utan snarast som ett kön istället för en individ. Det är då nödvändigt att hon ska ”betala för sin rätt att existera” för en position inom vilken bransch som helst, med sexuell nytta. Emma Goldman tar även upp prostitutionens uppkomst inom religionen där män goda och respektabla människorna, särskilt hos kristna herrar som försöker undangömma att prostitution var en god egenskap som Gudarna hyllat och att under 1200-talet fanns bordeller under offentligt styre. Det är samhällets fel att flickan gör sig skyldig till prostitution eftersom att det är samhällets brist på förståelse, uppskattning och våra tillrättavisande personer som dömer kvinnorna som begår prostitution i all evighet.

För att gå vidare några år och ta upp Emmeline Pankhurst text När inbördeskriget förs av kvinnor (1913), har frågan om kvinnlig rösträtt börjat efterfrågas. Hon skriver om hur kvinnor ingår en kamp om att få rösträtt där de demonstrerar, förstör och blir kallade militanta i sin kamp om jämställdheten mellan män och kvinnor. Under den tiden ansåg folk att det var löjligt och onödigt för kvinnorna att kämpa för sina rättigheter eftersom de i varje fall inte skulle lyckas nå framgången som kvinnorna begär. Emmeline Pankhurst menade att antingen skulle kvinnorna dödas i sin kamp, eller så skulle de beviljas rösträtt vilket blev resultatet av deras inbördeskrig. Frågan om kvinnlig rösträtt blev en sådan angelägenhet att den inte längre kunde ignoreras.

Efter att ha läst och funderat kring dessa fyra texter, alla skrivna under 1700 till tidigt 1900-tal ska jag nu inrikta mig på en sista text som är skriven 1961, Kvinnans villkorliga frigivning av Eva Moberg. I och med att denna text är skriven relativt mycket senare än de andra kan man utan att spekulera någorlunda mycket förstå att samhället har förändrats en hel del. Denna text börjar likna lite av problemet som jag tycket vi ser mycket av idag i dagens samhälle, där Eva Moberg skriver om att även om kvinnan anses vara fri, så är hon den med mest belastning då hon måste ta hand om både hemmet och arbeta. I denna text har kvinnligt arbete blivit mycket vanligare och kvinnans kännetecken att sköta hemmet och uppfostra barnen är vad som ifrågasätts. De flesta kvinnor är numera överansträngda över att ta hand om både hemmet och samtidigt arbeta för att behålla en god ekonomi. Samhället eller mestadels männen ser kvinnan i första hand som en könsvarelse och i andra hand som individ då ”kvinnan anses inneha en given roll i samhället, men att hon sedan har rätt att välja andra”. Här förklarar hon synen på detta och menar att samhällets prägel på kvinnan som hemmafru, barnafödare och barnuppfostrare gör att den rollen kvinnan har inte går att lämna, men att om hon senare skulle vilja så kan hon ägna sig åt andra yrken. Detta gör henne till en ”fri” person. Det finns dock många kvinnor som håller fast vid de gamla principerna där de menar att kvinnans funktion att föda barn gör dem beroende av andra för uppehälle och trygghet, i konkurrensen om männen vill de inte försämra sin kvinnlighet, att vilja avskaffa de traditionella könsrollerna ses som en brist i förhållandet till det motsatta könet och att äktenskapet gör att kvinnans sociala evenemang höjs upp mer än vad hon själv skulle kunnat. Men den största anledningen, enligt Eva Moberg, till att kvinnan väljer att håller fast vid de gamla principerna måste vara hennes behov och stöd för barnen så länge de är små. Här tar hon upp Margarete Bonneveis förslag om en barntilläggskassa utanför stadsbudgeten där både män som kvinnor får pengar för att försörja barnen, och då skulle kvinnan inte bli helt ekonomiskt beroende av mannen. Detta är väldigt likt vad vi har idag, exempelvis barnbidrag där vårdnadshavaren får pengar av staten för att ta hand om barnet.

För att jämföra den äldsta texten av Mary Wollstonecraft och den senaste texten lag läst av Eva Moberg går det att se tydligt hur kvinnosynen har förändrats. Från att på 1700-talet ansett att kvinnor liknas vid oanständiga varelser till att acceptera deras intelligens i samhället är ett stort steg. Dock skedde detta steget under en tidsperiod på omkring 200 år, vilket jag kan tycka kan vara lite väl långsamt och att samhället borde vara mer jämställt idag.

Idag har feminismen vuxit och blivit ännu större men precis som i Eva Mobergs text så är synen om att kvinnan har ansvar för både hemmet och barnen fortfarande kvar på många håll. Det finns många faktorer som har spelat in på att kvinnan idag har blivit mer självständig än någonsin med hjälp av bland annat bidrag för att at hand om barnen från staten, större förståelse från samhällets håll, bättre chanser att kunna få utbildning och komma in på arbetsmarknaden samt att männens ansvar över både att ta hand om barnen och hemmet blivit större.

För att anknyta till Emmeline Pankhurst text så anser jag att det var en väldigt drastisk åtgärd att ta skapa en demonstration eller ett uppror, för att få den kvinnliga rösträtten igenom, men att det faktiskt var nödvändigt då de inte ger vika för att rösträtten. Även om uppror och stridslystenhet möjligtvis inte är det bästa alternativet till att visa framfötterna gällande det man vill åstadkomma, så tycker jag att det var en nödvändighet i det här fallet, eftersom det var svårt för dem att förmedla på annat vis hur dåligt och orättvist de behandlades. Såklart är kvinnlig rösträtt en väldigt viktig del av yttrandefriheten och att alla ska behandlas lika. För att få samhället så jämställt som möjligt krävs det givetvis att alla, både kvinnor och män, får vara med och påverka de besluts som fattas av de styrande i landet.

För att förstå kvinnans situation i samhället är det viktigt att förstå att det i själva verket inte finns något biologiskt samband mellan funktionen att föda ett barn och ammar det, och funktionen att tvätta dess kläder, laga mat och fostra det. För att samhället ska vara jämställt så måste kvinnans ”roll” ändras eftersom att hennes skyldigheter är densamma som mannens i ett äktenskap. Mannan kan likväl som kvinnan ta hand om barnen och vara pappaledig, men efter att kvinnosynen har sett ut på det här viset sedan lång tid tillbaka har kvinnan setts som ”släktens tjänare”.

I många länder har det skett förbättringar där kvinnorna blivit mer jämställda. Det är mestadels länder från tredje världen som inte har samma synsätt på kvinnorna som vi exempelvis har i Sverige idag. I många av dessa länder har kvinnorna hållits borta från maktens korridorer där jag tror att många ansett att kvinnor har ett destruktivt inflytande på samhället, vilket enligt mig är mycket fel.

För att göra samhället jämställt behövs en feministisk synvinkel. De länder som inte har infört detta ännu har alltså ett annorlunda sätt att se på samhället och jämställdheten, där de har åsikter som påverkas av traditioner, religion och kultur. I många av dessa länder tror jag att religionen har en stor påverkan på statsskicket eftersom det exempelvis framgår i flera heliga böcker att kvinnorna är mindre värda än männen och då framgår det att det är männen som ska ha makten. I de moderna länderna, främst västvärlden, har feminismen accepterats och spridits. Även vår yttrandefrihet och religionsfrihet har gjort att folk får ha olika åsikter och utöva olika religioner och kultur. Jag tror att möjligheterna att förmedla mer moderna och feministiska tankar skulle göra att andra länder också börjar förstå innebörden av att kvinnor och man är lika mycket värda, vilket enbart är en positiv utveckling för alla världens länder.

Eftersom att feminismens utveckling tagit ungefär upp emot 200 år att sätta i verk så tänkte jag nu definiera begreppet feminism. Enligt nationalencyklopedin definieras begreppet ”feminism” som ”en social rörelse för jämställdhet mellan kvinnor och män. Feminism var ursprungligen ett nedsättande ord; feminist var en person som inte anpassat sitt beteende till de förhärskande könskonventionerna”.[1] I och med att det redan under Mary Wollstonecrafts tid fanns grunder av feministiskt tankesätt men att det inte för än idag har börjat bli någorlunda jämställt så låg förmodligen fokus under den tiden på att det ansågs som något negativt att vara feminist. Att tycka att män och kvinnor är lika mycket värda idag är en självklarhet, men att uttrycka sådana åsikter under en tidigare tid var absurt. Feminister under exempelvis Mary Wollstonecrafts och Fredrika Bremers tid var folk som inte ville anpassa sig efter samhällets normer och regler och när de då ifrågasatte könsrollerna blev de ännu mer förtryckta av samhället.

Idag anser jag att feminismen har blivit mycket mer positiv och att påstå att man är feminist anknyter inte till en person som ”inte följer samhällets könsroller”, utan enligt mig är en feminist en person som vill att samhället ska vara välfungerade där de manliga och kvinnliga könen och individerna är jämställda. Jag tycker att alla texterna var väldigt intressanta eftersom att de var skrivna under olika författare under olika tider och även ifall alla texterna handlade om feminism så fokuserade författarna på olika saker inom feminismen. För att jämställheten ska bli absolut i framtiden anser jag att det främst är kvinnans idealbild som samhället måste jobba med att förstå och att det inte finns någonting som säger att kvinnan är i underläge jämfört mannen.


Litteraturlista
Wollstonecraft, Mary, ”Till försvar för kvinnans rättigheter”, 1792.
Bremer, Fredrika, ”Herta”, 1856.
Goldman, Emma, ” Handeln med kvinnor”, 1910.
Pankhurst, Emmeline, ”När inbördeskriget förs av kvinnor”, 1913.
Moberg, Eva, ”Kvinnans villkorliga frigivning”, 1961.


Internetsidor
Nationalencyklopedin, feminism, http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/feminism, hämtad 2014-11-13



[1] http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/feminism

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar